Tantárgy adatlapja
A tárgy célja:
A hallgatók szaktudományi és szakmódszertani felkészítése a matematika 1-4. osztályos tanítására a „Számtan-algebra” illetve a „Mérések” témakörökben.
Ismerjék a természetes számok és az alapműveletek halmazelméleti értelmezését és alsó tagozatos bevezetésének mikéntjét.
Legyenek tisztában a számírások, ezen belül a számrendszeres írásmód alapgondolatával és az átírás módszereivel.
Ismerjék, alkalmazni és tanítani is tudják a számelmélet legalapvetőbb fogalmait és összefüggéseit.
Ismerjék a számkörök egymásra épülését, a bővítések szükségességét illetve az egész számok és a törtszámok fogalmi kialakításának módszertanát.
Legyenek tisztában a mérés fogalmával, kialakításának szakaszaival és szempontjaival.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 1. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001. ISBN 978-963-19-4615-4 (80 oldal)
Török Tamás - Debnárik Gézáné: Matematika feladatgyűjtemény 2. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 978-963-19-5090-8 (80 oldal)
Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 3. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. ISBN 978-963-19-5095-3 (80 oldal)
Török Tamás – Bognár Péterné: Matematika feladatgyűjtemény 4. osztályosoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004. ISBN 978-963-19-6245-1 (80 oldal)
Ajánlott irodalom:
Pappné dr. Ádám Gyöngyi (szerkesztő): Matematika az általános képzéshez a tanítóképző főiskolák számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998. ISBN 963 18 7519 9 (220 oldal)
Török Tamás: Az egész számfogalom kialakítása 1-4. osztályban. (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010.
Török Tamás: A törtfogalom kialakítása 1-4. osztályban. (tanítói kézikönyv, ingyenesen letölthető segédanyag, 32 oldal), Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2011.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának, kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket.
Tisztában van a nemzetközi összehasonlító mérések eredményeivel összefüggő, rá vonatkozó fejlesztési feladatokkal a szövegértés, a matematikai és a természettudományos nevelés területén.
Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel.
Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.
Biztos szaktudományos és tantárgy-pedagógiai ismeretekkel rendelkezik az 1–4. évfolyamon valamennyi műveltségi területen, továbbá az 1–6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén).
A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására.
b) képességei
A nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire tekintettel, differenciáltan tervezni.
Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli.
Képes változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását.
Támogató tanulási környezetet biztosít.
Képes közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására.
A szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon hasznosítja.
Együttműködik a nevelési folyamat többi szereplőivel, képes elgondolásait előadni és megvitatni, eredményeit, javaslatait szóban és írásban hitelesen és szakszerűen közreadni. Képes pedagógiai tevékenységét tágabb kontextusban is elhelyezni.
Tevékenységére szakszerűen reflektál.
c) attitűdje
d) autonómiája és felelőssége