Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Személyközi és csoportkommunikáció
Tárgy kódja: BBLKM01000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Papp Emese
Tárgyleírás:

A tantárgy célja:

A személyközi kommunikáció kutatása, vizsgálata a kommunikációelmélet egyik legtágabb területe. A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az interperszonális kommunikáció funkcionális elkülönítésének fogalmaival, a személyközi kommunikáció tényezőivel, kódjaival, folyamatával, leírásának elméleteivel és modelljeivel. Az előadások során betekintést nyerhetnek a személyközi kapcsolatok formálódásának, alakulásának, megszakadásának jelenségeivel, kommunikációs megközelítéseivel. A tantárgy ismerteti a csoportok létrejöttének, kommunikatív relációinak, szerkezetének tényezőit, alakulását, típusait, jellegét. 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmányok:

Griffin, Emery: Bevezetés a kommunikációelméletbe. Budapest: Harmat. 2001. 65-92,  138-196, 216-

228, 444-456. ISBN 963-9148-52-0

Horányi Özséb: A személyközi kommunikációról. In Béres I.-Horányi Ö. (szerk.): Társadalmi kommunikáció. Budapest: Osiris. 1999. 57-86. ISBN 9633795516

Rosengren, Karl E.: Kommunikáció. Budapest: Typotex. 2004. 4. fej. 91-127. ISBN 978-963-2790-08-4

Csányi Vilmos: Az emberi természet. Humánetológia. Vince Kiadó. 1999. 123-282. ISBN 978-963-9192-25-6

 

Ajánlott irodalom:

Smith, Sandi W.–Wilson, Steven R. (ed.) New Directions in Interpersonal Communication Research. Sage Publications.2010. ISBN 978-141-2959-41-4

Littlejohn, Steven W. - Foss, Karen A.: Theories of Human Communication. 10th edition Waveland Press Long Grave IL 2011. pp. 79- 292. ISBN 978-157-7667-06-3

Solomon, Denise – Theiss, Jennifer: Interpersonal Communication. Putting Theory into Practice. New York: Routledge. 2013. pp. 2-27, 68- 125, 180-205, 236-291, 320-400. ISBN 978-041-580-752

Frey, Lawrence R. (ed.): New Direction in Group Communications. Sage Publications. 2002. ISBN 9780761912811

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben

hozzájárul

a)    tudása

-        Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.

b)   képességei

- Képes az elméleti és a gyakorlati munkája során megismert kommunikációs szinteken és színtereken feltárt tények alapos és részletes elemzésére és az eredményekből kibontható összefüggések feltárására.

- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.

c)     attitűd

-        Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

d)  

autonómiája és felelőssége

Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): Papp Emese

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe