Tantárgy adatlapja
A
szervezetfejlesztés ma még javában alakulóban lévő szakterület, határai,
megközelítései, terminológiái semmiképpen sem tekinthetők véglegesnek. A 21.
századi szervezetek legnagyobb kihívása a soha nem látott progressziónak és
az ebből fakadó környezeti változásnak való megfelelés. A szervezetek
működésének megközelítése ma már korántsem csupán a közgazdaságtudományok
privilégiuma: a szervezetfejlesztésben kulcsfontosságú a szervezeti
kommunikáció. A kurzus a társadalomtudományok irányából közelíti meg a modern
szervezetelemzést és –fejlesztést, így vizsgálja, hogyan változtak az elmúlt
évtizedekben a Max Weber által leírt szervezeti ideáltípusok, de a modern
szervezeti kultúra is terítékre kerül. A szervezetek teljeskörű, 360 fokos
működésfejlesztése során a legnagyobb kihívást a digitalizáció jelenti, a
kurzus erre kiemelt hangsúlyt fektet. Mindemellett szó esik a coachingnak e
folyamatban betöltött szerepéről, mint a modern szervezet egyik legfontosabb
motivációs eszközéről, de a menedzsment alrendszerek fejlesztése is része a
tananyagnak. Csakúgy, mint a behaviourista felfogás, amely szerint a
szervezetfejlesztés lényegében hosszú távú és stratégiai erőfeszítés arra,
hogy javítsuk a szervezet problémamegoldó és megújulási folyamatait, azaz
alkalmazkodóképességét a szervezeti kultúra építésén keresztül. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
-
Kulcsár
Kálmán (1996): A szervezet mint társadalmi alakulat. MTA Tudományszervezési
Bizottságának Kiadványa, Budapest -
Csapó
Judit, Csécsei Béla (2011): Szervezeti kultúra. Szegedi Tudományegyetem
Közoktatási Vezetőképző Intézet, Digitális Tankönyvtár -
Wendell L.
French - Cecil H. Bell, Jr. (1993).: A szervezetfejlesztés meghatározása. In:
Organization Development. Behavioural Science Interventions for Organization
Improvement. 4th ed. Prentice-Hall International Inc. (Fordította: Tóth Béla) -
Szervezetfejlesztők
Magyarországi Társasága (SZMT) (2012): Etikai kódex - Schein, E. H. (1987): What is.Process? In: Schein: Process Consultation, Volume 11. Less ons for Managers and Consultants., Ch. 3., Addison- Wesley, Massachusets. -
Gazdag
Miklós (2003): Szervezet, szervezetfejlesztés, módszerek. In: Alkalmazott
Pszichológia, V. évf. 3-4., 63-79. old. -
Sullivan,
R., RothweIl, B. és Worley, C. (2001): Organization Development Competencies. -
Barlai
Róbertné (2011): Szervezetfejlesztés, Digitális Tankönyvtár -
Bakacsi
Gyula (1998): Szervezeti magatartás és vezetés. Budapest, Közgazdasági és
Jogi Könyvkiadó, ISBN9789639585492 -
Kulcsár
Kálmán (1996): A szervezet mint társadalmi alakulat. MTA Tudományszervezési
Bizottságának Kiadványa, Budapest -
Weber, Max
(1992): Gazdaság és társadalom. A megértő szociológia alapvonalai 1. Budapest,
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, ISBN9632224167 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása -
a társadalmi
kommunikáció fogalomkészletének kialakítása -
a
kommunikáció és média területét meghatározó társadalmi, strukturális
tényezőinek megismerése -
módszertani
innováció perspektíváinak elsajátítása b)
képességei -
a
szakterület összefüggéseiben való eligazodás -
az egyes
kommunikációs szinteken feltárt tények elemzése, összefüggések feltárása -
szakmai
szóhasználat során a szakmai szókincsek magabiztos használata c)
attitűdjei - nyitottság a szakmai innováció iránt - kommunikációs készségek elsajátítása, fejlesztése - szakmai módszerek tudatos képviselete d)
autonómiája és felelőssége - szakmai és társadalmi fórumokon szuverén
szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját,
szervezetét és szakmai csoportját - a szervezeti struktúrában önállóan és felelősséggel
szervezi munkáját önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és
kívüli együttműködési formákban |