Tantárgy adatlapja
Tantárgy leírása I. Cél és ismeretanyag: A tantárgy célja, hogy a hallgatók képet kapjanak a
nemzetközi és hazai szakirodalom alapján a drámapedagógia egyik irányzataként
értelmezhető színházi nevelési programokról. Megismerjék a különböző színházi
társulatokhoz kapcsolódó színházi nevelési programok jellegzetességeit, és
képet kapjanak ezek színházi és pedagógiai nézőpontjairól, az alkotók és a
befogadók sajátos kapcsolatrendszeréről. A tárgy anyaga felkészíti a
hallgatókat a tudatos színházlátogatásra és egyéb nevelési tevékenységekre
is. A színházi nevelés fogalma, különféle
megközelítésmódjai, formái, iskolái. Jelentősebb hazai alkotók, társulatok. A
színházi nevelés céljai, eszközei, játékmódja. Drámapedagógia és színházi
nevelés. Képzési követelmény: A különféle színházi
nevelési formák megismerése, találkozás különféle előadások produkciós
tevékenységeivel, a célok és szándékok összevetése, lehetőségek II. Cél és ismeretanyag: A gyakorlati tárgy során egy színházi nevelési
foglalkozás tervének elkészítése a cél, csoportmunkában, tanári irányítás
mellett, elemző megbeszéléssel, egyes részletekben kipróbálással. Képzési követelmény: A színházi nevelés
folyamatának megértése, ismerkedés színházi nevelési formákkal, tervezés. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok -
Cziboly
Ádám-Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok kézikönyve. L’Harmattan
Kiadó, Bp. 2013. ISBN 978 963 236 738 5 -
Színházi nevelési
és színházpedagógiai kézikönyv (szerk.: Cziboly Ádám) InSite Drama, Bp. 2017.
ISBN 978 963 12 9754 6 -
Dráma-Pedagógia-Színház-Nevelés
(szerk.: Illés Klára). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Bp. 2016. ISBN
978 963 436 083 4 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismerjék
meg a színházi nevelés formáit,
eszköztárát, a színházi nevelési gondolkodásmódot. b) képességei -
Rendelkezzenek
ezen foglalkozások megtervezéséhez és levezetéséhez szükséges
drámapedagógus-kompetenciákkal, és legyenek képesek ezeket tudatosan,
szakszerűen és alkotó módon alkalmazni a gyakorlatban. c) attitűdje -
Érdeklődés, nyitottság jellemezze tanári és befogadói attitűdjüket
egyaránt. |