Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Színházpedagógiai gyakorlatok
Tárgy kódja: BT-PSZ-7801
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása

I. Cél és ismeretanyag: A tantárgy célja, hogy a hallgatók képet kapjanak a nemzetközi és hazai szakirodalom alapján a drámapedagógia egyik irányzataként értelmezhető színházi nevelési programokról. Megismerjék a különböző színházi társulatokhoz kapcsolódó színházi nevelési programok jellegzetességeit, és képet kapjanak ezek színházi és pedagógiai nézőpontjairól, az alkotók és a befogadók sajátos kapcsolatrendszeréről. A tárgy anyaga felkészíti a hallgatókat a tudatos színházlátogatásra és egyéb nevelési tevékenységekre is.

A színházi nevelés fogalma, különféle megközelítésmódjai, formái, iskolái. Jelentősebb hazai alkotók, társulatok. A színházi nevelés céljai, eszközei, játékmódja. Drámapedagógia és színházi nevelés.

Képzési követelmény: A különféle színházi nevelési formák megismerése, találkozás különféle előadások produkciós tevékenységeivel, a célok és szándékok összevetése, lehetőségek

II. Cél és ismeretanyag: A gyakorlati tárgy során egy színházi nevelési foglalkozás tervének elkészítése a cél, csoportmunkában, tanári irányítás mellett, elemző megbeszéléssel, egyes részletekben kipróbálással.

Képzési követelmény: A színházi nevelés folyamatának megértése, ismerkedés színházi nevelési formákkal, tervezés.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmányok

-        Cziboly Ádám-Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok kézikönyve. L’Harmattan Kiadó, Bp. 2013. ISBN 978 963 236 738 5

-        Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv (szerk.: Cziboly Ádám) InSite Drama, Bp. 2017. ISBN 978 963 12 9754 6

-        Dráma-Pedagógia-Színház-Nevelés (szerk.: Illés Klára). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Bp. 2016. ISBN 978 963 436 083 4

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismerjék meg a színházi nevelés formáit, eszköztárát, a színházi nevelési gondolkodásmódot.

b) képességei          

style="margin-top:0cm;margin-right:0cm;margin-bottom:0cm; margin-left:24.4pt;margin-bottom:.0001pt;text-align:justify;text-indent:-18.0pt; line-height:normal;mso-list:l1 level1 lfo3">-        Rendelkezzenek ezen foglalkozások megtervezéséhez és levezetéséhez szükséges drámapedagógus-kompetenciákkal, és legyenek képesek ezeket tudatosan, szakszerűen és alkotó módon alkalmazni a gyakorlatban.

c) attitűdje

-        Érdeklődés, nyitottság jellemezze tanári és befogadói attitűdjüket egyaránt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe