Tantárgy adatlapja
A speciális kollégium az idegen szláv nyelvek (lengyel, orosz) elsajátításának, szinkrón nyelvészeti szempontú vizsgálatának, használatának aktuális kérdéseire összpontosít. A nyelv rétegződésének funkcionális, társadalmi és territoriális aspektusai és az egyes stílusrétegek nyelvi jellemzői mellett az ún. funkcionális stílusok határainak kérdésével is foglalkozunk. Külön hangsúlyt kap az egyes nyelvváltozatok, valamint a (kodifikált) irodalmi nyelv kölcsönhatása, illetve ennek elméleti háttere, különös tekintettel az úzus, a norma és az ún. presztízsváltozatok viszonyára, továbbá a regionális nyelvváltozatok szerepére és szociolingvisztikai vizsgálatára. A hallgatók megismerkedhetnek a szláv nyelvekre jellemző írásbeli, szóbeli, tudományos, közéleti és népszerűsítő műfajokkal. A kurzus keretei között a hallgatóknak lehetőségük nyílik kutatói szintű elmélyedésre a lengyel vagy orosz nyelvet vizsgáló különböző szinkrón nyelvészeti irányzatokban, valamint nyelvészeti kutatásmódszertani ismeretek megszerzésére. A speciális kollégium felkészíti a hallgatót az önálló kutatási tevékenységre, előadás tartására, szakmai fórumokon való részvételre és majd a doktoranduszképzésben történő eredményes részvételre. A szemináriumot változó fókuszú tematikával hirdetjük meg. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: − ?????? ?.?. (???. ???.): ??????????? ??????? ????: ???????? ???????? ?? ?????? XX-XXI ?????. ?., ????? ?????????? ???????, 2008. — 712 ?. — (Studia philologica) ISBN 5955102167 − Bańczerowski Janusz: A nyelv és a nyelvi kommunkáció alapkérdései. ELTE, Budapest, 2000. ISBN 9634633358 − Rogowska-Cybulska, Ewa – Cybulski Marek (red.) Norma i uzus współczesnej polszczyzny. Wybrane problemy. Gdańsk, 2016. ISBN 9788378654582 − Dubisz, S.: Rozwój współczesnej polszczyzny, Przegląd Humanistyczny, nr 5, 1996, 69-88. o. − ??????, ?.: Interslavica: ???????????? ?? ????????????? ???????? ? ?????????? ?????????. ??????, ??????, 2014. ISBN 9785916742789 Ajánlott irodalom: − ?????????, ?. ?.: ????? ???????????? ???????? ??????? ????. ?????-?????????, 2001. ISBN 5846500188 − ????? ?. – ???? ?. – ???? ?.: ???? ???????????? ???????? ?????. Budapest, Tankönykiadó, 1990. ISBN 9631825426
style="line-height:107%;margin-bottom:11px;margin-left:49px;text-align:left;text-indent:-21pt;">− Bednarczuk, Leszek: Związki i paralele fonetyczne języków słowiańskich. Slawisticzny Ośrodek Wydawniczy, 2007. ISBN 9788389191625 − Gajda, S. (ed.): Współczesne przemiany języków słowiańskich (1945-1995). Opole, 1998. ISBN 978500330122 − Gajda, S. (red.): Przemiany współczesnej polszczyzny. Opole, 1994. ISBN 9788378654582 − ???????, ?. ?.: ??????? ??????????? ???? (??????????????? ?????? ? ???????? ????????). ??????? ???????. 4-? ???. ??????, ??????, ?????, 2011. ISBN 9785893496352; 978500330122 − ????, ?.: ??????? ?????????? ???????? ????? ? ??????? ?????????????? ?????????. (Jászay László: Az orosz nyelv aspektuskorreláció a grammatikai oppozíciók rendszerében). Budapest, ELTE BTK Szláv és Balti Filológiai Intézet, 2005. ISBN 9634637337 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása – Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére. – Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szlavisztika tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, adattárairól és bibliográfiáiról. – Átfogóan ismeri a szláv nyelvekre jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos, közéleti és népszerűsítő műfajokat. – A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik. b) képességei – Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni. – Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket. –
tyle="font-family: Arial"> – Hathatós oktatói iránymutatás mellett képes önálló konferencia-előadást tartani, tudományos publikációt készíteni, elfogadható szinten érvelni saját álláspontja mellett, lehetőségeihez mérten mások álláspontját kritikusan vizsgálni. c) attitűdje – A szlavisztika speciális helyzete miatt folyamatosan tanulmányozza az összes szláv kultúrát, ez irányú ismereteit folyamatosan bővíti – Szakmai és hétköznapi megnyilatkozásaiban az adekvát normákat követi. – Törekszik szlávnyelv-tudása folyamatos tökéletesítésére, valamint egy másik idegen nyelvvel kapcsolatos ismereteinek elmélyítésére. d) autonómiája és felelőssége – Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását. – Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. – Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai – Etikai és szakmai felelősséget vállal az általa létrehozott szellemi termékekért, saját tudományos eredményeit meg tudja védeni. – Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni. |