Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az előadás a szintek szerinti nyelvleírás három fontos területét öleli fel a fonológia és a szintaxis által határolt mezőben: a szókészlettant, a szófajtant és az alaktant. Igyekszik naprakész képet adni a magyar nyelvre vonatkozó kutatások állásáról mind a hagyományosnak nevezett, empirikus alapozású grammatika, mind az elméleti nyelvészet belátásait figyelembe véve és azonos súllyal kezelve. Részletesen foglalkozunk a szó fogalmával, a szóalkotási módokkal, a szófaji osztályozás szempontjaival és nehézségeivel, az egyes szófaji kategóriákkal, a szófajváltásokkal, valamint a tövek, a toldalékok és az összetételek típusaival, a magyar alaktani szabályokkal és azok ingadozásaival. Közben végig szem előtt tartjuk az általános és középiskolai tudásközvetítés és a helyesírás szempontját is.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A magyar alaktan, szókészlettan és szófajtan törzsanyaga
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A téma tantárgy-pedagógiai és helyesírási vonatkozásai.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalszámok, ISBN):
Kenesei István: Szófajok. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Magyar nyelv. Bp., Akadémiai Kiadó, 2006. 80–109. ISBN 9630583240
Keszler Borbála (szerk.): Magyar grammatika. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000 (és újabb kiadások). 35–350. ISBN 9631958809
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalszámok, ISBN):
Cser András: Morfológia. (Egyetemi jegyzet.) Bp.–Piliscsaba, PPKE BTK, 2017. ISBN 9789633083031
Kiefer Ferenc: Alaktan. In: É. Kiss Katalin – Kiefer Ferenc – Siptár Péter: Új magyar nyelvtan. Bp., Osiris, 1998. 185–289. ISBN 9633793270
Ladányi Mária: Alaktan. In: Tolcsvai Nagy Gábor (szerk.): Nyelvtan. Bp., Osiris, 501–660. ISBN 9789632762913
M. Korchmáros Valéria: A magyar nyelv alaktana. Elméleti leírás gyakorlatokkal. Bp., Tinta, 2021. ISBN 9789634093169
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez? Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők!
Megismeri a szó- és alaktan jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit, alapvető szakkifejezéseit (BA KKK 7.1.1. a) szakasz). Képes a terület jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, közérthetően, választékos stílusban írni és beszélni (7.1.1. b) szakasz). Érti, hogy a nyelv alaktana, szófajtana és szókészlettana történetileg és társadalmilag meghatározott és változó (7.1.1. c) szakasz). A tanárképzésben részt vevők rendelkeznek a Nemzeti alaptantervben meghatározott ismeretanyag közvetítéséhez szükséges korszerű nyelvtudományi, valamint anyanyelv-pedagógiai ismeretekkel, képesek eltérő nyelvelméleti kiindulópontokból tekinteni a vizsgált nyelvi jelenségekre, azokat általánosan modellálni, és a korosztálynak megfelelő módon értelmezni. Képesek lesznek a szaktárgy tanításában a tanulók egyéni szükségleteit figyelembe venni, a nyelvészeti összefüggésekkel, fogalmakkal kapcsolatos egyéni megértési nehézségeket kezelni (osztatlan tanári KKK 4.2.1.).