Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szocializáció és csoportfolyamatok az iskolában
Tárgy kódja: BONTP02200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Zsila Ágnes
Tárgyleírás:

A szeminárium fontos szerepet tölt be a tanárképzésben a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése területén megszerezhető tanári tudásban, készségekben, képességekben. A tantárgy oktatásának konkrétabb célja, hogy a hallgatók ismereteket és tapasztalatokat szerezzenek az iskolai tanulókat érő nem tervezett alakító hatásnyaláb jellegzetességeiről, lehetséges forrásairól, megismerése, feltárása lehetőségeiről és szerepéről a tanulói személyiség alakulásában.
A szeminárium főbb témakörei:
A szocializáció fogalmi meghatározása. Nevelés és szocializáció. A szocializációs folyamatok pedagógiai vizsgálatának lehetőségei. Szociometria. A közösség strukturális vizsgálata.  Csoportfolyamatok az iskolában. Csoporthatások a serdülők identitásformálódásában. Szerepek a csoportokban. Szociális kompetencia. Az előítéletek alakulása a csoportfolyamatok függvényében. Osztályközösség. Iskolai légkör és eredményesség. Az oktatás szervezési módjai és munkaformái, mint a közösségformálás lehetőségei. Mozaik módszer, komplex alapprogram, kooperatív tanulás.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
Aronson, Elliot, A társas lény. Budapest, HVG Könyvek. 2008. ISBN 9789630586283
Csepeli, Gy, Szociálpszichológia. Budapest, Osiris Kiadó Kft., 2006. ISBN 9789633898147
Fiske, S. T.,Társas alapmotívumok. Budapest, Osiris Kiadó Kft., 2006. ISBN 9789633898291
Forgács József, Bevezetés: Az érzelmek pszichológiája. In: Forgács József (szerk.) Az érzelmek pszichológiája. Budapest, Kairosz Kiadó, 2003. ISBN 9789639406838
Kagan, Spencer-Kagan, Miguel, Kagan kooperatív tanulás. Budapest, Önkonet, 2009.
ISBN 9789638662354
Ajánlott irodalom:
Strommer Pál, A Magyar Piarista Diákszövetség közösségi hagyományairól.In:Felsővályi Ákos (szerk.) A bravúr kötelező. A budapesti Piarista Gimnázium 1950 és 1991 közötti diákjainak emlékkönyve. 2021. ISBN 9786158052313
https://penta.hcbc.hu/ppek/konyvek/Felsovalyi_Akos_A_bravur_kotelezo_1.pdf
Zsolnai Anikó (szerk.) Szociális kompetencia – társas viselkedés. Budapest, Gondolat Kiadó, 2003. ISBN 9639500666
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása

r/>Megalapozott tudással rendelkezik a társadalmi és csoportközi folyamatokról.
Alapvető ismeretekkel rendelkezik a különböző tanulási környezetben megvalósuló szocializációs folyamatokkal és ezek hatékony kezelésének lehetőségeivel.
Ismeri a csoport, a csoportfejlődés és a közösségek pszichológiai, szociológiai és kulturális sajátosságait, az esélyteremtési lehetőségeket.
Ismeri a csoportok és a tanulók társas helyzetére vonatkozó fontosabb feltáró módszereket - segíti a közösség kialakítását, fejlesztését, ismeri az azt elősegítő pedagógiai módszereket.
a) képességei
Képes a rá bízott tanulókból közösséget formálni, erősíteni helyi, regionális, nemzeti és európai identitásukat.
Képes a csoportok, közösségek számára olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek biztosítják azoknak közösséggé fejlődését és egészséges működését.
Képes mind a szaktárgyi oktatás keretében, mind a szabadidős tevékenységek során alkalmazni az együttműködést segítő, motiváló módszereket.
Képes az iskolai és osztálytermi, továbbá a különböző tanulási környezetben megvalósuló toleráns, esélyteremtő légkör megteremtésére.
Képes aktívan közreműködni a csoporttagok közösség iránti elkötelezettségének, felelős, aktív szerepvállalásának kialakításában.
Képes a konfliktusok és a bántalmazás megelőzésére és adott esetben hatékony kezelésére.
Képes a fenntartható fejlődéssel, a médiatudatossággal, a digitális technológiák használatával összefüggésben felmerülő legfontosabb aktualitások megértésében segíteni a tanulókat.
c) attitűdje
Elkötelezett a nemzeti és egyetemes értékek iránt, szociális érzékenység, segítőkészség jellemzi.
Felelősségteljesen végzi tanári munkáját, igyekszik az egyéni bánásmódot igénylő tanulók esetében az inklúzió szemléletét érvényesíteni.
Személyes példamutatásával is segíti a nemzeti értékek megismerését és a magyar identitástudat kialakítását a tanulókban.
Elkötelezett a családi életre nevelés feladatainak végrehajtásában, a demokratikus gondolkodásra nevelésben, valamint fontosnak tartja a fenntarthatóság és környezettudatosság, illetve a médiatudatosság kialakítását a tanulókban.
Az iskola világában tudatosan törekszik a nemzeti és európai kultúra alapját képező értékek elfogadtatására. Törekszik úgy nevelni, hogy tanítványai mások véleményét, értékeit tiszteljék.
Fontosnak tartja az etnikumok és nemzetiségek iránti tolerancia kialakítását.
d) autonómiája és felelőssége
Kezdeményező szerepet vállal a jelenségek megértetésében, a felelős gondolkodásra ösztönzésben, saját tevékenységeiben, döntéseiben a tudományos-szakmai szempontokat juttatja érvényre.
Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét a szakmai együttműködés kialakítására. Egyenrangú partner a szakmai kooperációban.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filmművészeti tanár részképzés BVNP-XFMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
színházművészeti tanár részképzés BVNP-XSZMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe