Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A hallgatók a félév során bepillantást nyernek a szociálpszichológia tudományának alapvető vizsgálati területeibe, megismerkednek legfontosabb alapfogalmainak jelentésével. Ezek megismerésén túl a kurzus célja annak a sajátos gondolkodásmódnak, nyelvezetnek és szóhasználatnak az elsajátítása, melyet a szociálpszichológia alkalmaz, amely megkülönbözteti más társadalomtudományok logikájától.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A félév tananyaga a bevezetést követően három nagyobb egységre tagolódik. Először a társas észlelés – ezen belül az én, a másik és a csoport szerkezetének és működésének – alapjaival ismerkedünk meg. Másodszor a társas hatás és társas befolyás témakörén belül vizsgáljuk a legfontosabb szociálpszichológiai fogalmakat, így a társadalmi szerep, az attitűd és a társadalmi identitás jelentését. Végül a társas helyzet főbb témaköreit vesszük sorra, mint a proszociális és antiszociális viselkedés, a szeretet és szerelem működése, a vezetés és vezetettség jelensége, a kooperáció vagy a tömeg működése.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Különböző társas szituációk (pl. konformitás, engedelmesség, csoportnyomás) felismerése és elemzése, sztereotípiák és előítéletek felismerése, azok társadalmi következményeinek elemzése, társas befolyásolási technikák (meggyőzés, manipuláció, csoportdinamika) felismerése és értelmezése.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Csepeli György (2014): Szociálpszichológia mindenkiben. Kossuth Kiadó, Budapest. 17-49, 98-113, 205-217, 234-240, 287-319, 339-357. ISBN 9789630976169
Smith, Eliot R. et al. (2004): Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. 49-78, 133-186, 189-253, 257-317, 377-477, 667-733. ISBN 9633895952
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Allport, Gordon W. (1999): Az előítélet. Osiris Kiadó, Budapest. ISBN 96337942349633794323
Aronson, Elliot, A társas lény, Budapest, KJK-Kerszöv, 2008. ISBN 9789630586283
Goffman, Erving (1981): A hétköznapi élet szociálpszichológiája. Gondolat Kiadó, Budapest. ISBN 963280614X
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgatók a szaknyelv és a kommunikációs kompetencia fejlesztésén túl megismerkednek a szociálpszichológia legfontosabb fogalmaival, elméleteivel és jelenségeivel (pl. énkép, attitűd, társadalmi identitás, szerep, csoportdinamika). Az elméleti anyag strukturált feldolgozása révén megalapozott szakmai tudásra tesznek szert, amely biztosítja a pszichológusi kompetenciák egyik alappillérét. A kurzus során a hallgatók különböző társas szituációk (pl. vezetés, proszociális viselkedés, konfliktuskezelés) szociálpszichológiai elemzésével gyakorolják az elméleti tudás alkalmazását. Ez elősegíti a pszichológiai jelenségek több szempontú, reflektív megközelítését, hozzájárulva a kritikai gondolkodás és elemző készségek fejlesztéséhez.