Tantárgy adatlapja
A tantárgyelem célja a nyelv és a társadalom kölcsönhatásának vizsgálata, a nyelvi rendszer társadalmilag meghatározott változatosságának bemutatása, szociolingvisztikai kérdések tárgyalása.
A nyelvi norma kérdése: a regionális és a társadalmi dialektusok viszonya a sztenderd nyelvhez: a presztízs és a stigmatizált nyelvváltozatok.
A nyelvi változatosság és a nyelvhasználati sokrétűség. A kommunikatív kompetencia. A beszédhelyzet és a nyelvhasználati színtér. A mai magyar nyelvhasználat tagolódása: nyelv, nyelvváltozatok, nyelvréteg-osztályozások. Nyelv és nyelvjárás, nyelvközösség és nemzet, anyanyelv és idegen nyelv.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
KISS Jenő, PUSZTAI Ferenc (szerk.), Magyar nyelvtörténet, Budapest, Osiris, 2003. ISBN 963-379-534-6
WARDHAUGH , Ronald, Szociolingvisztika, Budapest, Osiris, 1995. ISBN 963-379-046-8
ADAMIKNÉ JÁSZÓ Anna (szerk.), A magyar nyelv könyve, Budapest, Trezor, 2004. ISBN 963-9088-92-7
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A szóbeli és írásbeli megszólalásoknak az adott kommunikációs helyzet szerinti értékelése.
b) képességei
Az adott kommunikációs helyzetnek megfelelő szóbeli és ír&aacu
te;sbeli megszólalásnak a képessége.