Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy bevezetést nyújtson a szociolingvisztika alapvető fogalmaiba, megismertessen a tudományterület alapvető kutatási kérdéseivel és módszereivel. Az elméleti ismeretek átadásán túl lehetőség nyílik kísérletek önálló felépítésére és elvégzésére, az elsőnyelv-elsajátítás, másodiknyelv-elsajátítás, a kétnyelvűség, a nyelvi változások, dialektusok és szociolektusok vizsgálatára. A kutatott nyelv lehet magyar, német, vagy bármilyen más, a hallgatók által ismert nyelv. A kutatás eredményeiről a vizsgán számolnak be. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Dittmar, Norbert, Grundlagen der Soziolinguistik: ein Arbeitsbuch mit Aufgaben. Tübingen, Neimeyer, 1997, ISBN 3484220570 Hinnenkamp, Volker, Soziolinguistik. Stuttgart, UTB, 2009, ISBN 3-825-23209-3 Löffler, Heinrich, Germanistische Soziolinguistik. Berlin, Erich Schmidt, 2010, ISBN 3-503-16575-4 Ajánlott irodalom: Ahrenholz, Bernt (Hrsg.), Empirische Forschung und Theoriebildung: Beiträge aus Soziolinguistik, Gesprochene-Sprache- und Zweitsprachenerwerbsforschung; Festschrift für Norbert Dittmar zum 65. Geburtstag. Frankfurt, Peter Lang, M., 2008, ISBN 978-3631569306 Riehl, Claudia Maria, Sprachkontaktforschung. Tübingen, Gunter Narr Verlag, 2009, ISBN 978-3-8233-6469-6 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Tisztában van a szociolingvisztika jellemző kutatási kérdéseivel, irányzataival, korszerű elemzési és értelmezési módszereivel és legfontosabb eredményeivel. Felsőfokú (C1), komplex típusú nyelvvizsga szintjének megfelelően ismeri a német nyelvet, amely mellett még egy idegen nyelvet ismer a szakterületéhez szükséges szinten, különös tekintettel a szakterminológiára. Alaposan és átfogóan ismeri szakterületének jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait, kontextusát Ismeri a német nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket. Ismeri a tantárgy egyes területeinek megfelelő nyelvű szakkifejezéseit. Tájékozott a német nyelvű kultúrák területén, ismeri azok történeti vonatkozásait, hasonlóságait és különbségeit. b) képességei Képes az irodalomtudományban és a nyelvtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére. Eredeti látás- és gondolkodásmód birtokában képes a nyelvi jelenségekről szerzett tudás gyakorlati alkalmazására. Képes alapvető kutatási technikák alkalmazására, szakmai kérdések megoldására a nyelv-, és a kultúratudomány területén. Képes a szociolingvisztika területén az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére. Képes tudását, az egyéni és szervezeti erőforrásokkal tudatosan gazdálkodva, önállóan fejleszteni. Értelmezi a szakiránynak megfelelő nyelvű kulturális jelenségeket és azok történeti beágyazottságát. Képes saját tudása magasabb szintre emelésére, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére és önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan új képességek kialakítására. Képes önálló empirikus adatgyűjtésre és feldolgozásra, az empirikus kutatás különböző módszereinek alkalmazására. c) attitűdje Szintjének megfelelően mérlegeli a problémák többoldalú módszertani megközelítésének lehetőségeit. Törekszik német nyelven általános és szaknyelvi tudásának elmélyítésére és fejlesztésére. Nagyfokú motivációval, elkötelezettséggel és minőségtudattal rendelkezik a német nyelvet, irodalmat és kultúrát illetően. Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát. Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát. Elkötelezett a szakiránynak megfelelő nyelv és kultúra megismertetése iránt, törekszik megszerzett tudása kreatív felhasználására. Érti és elfogadja, hogy a kulturális és nyelvi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatároz ottak és változóak. Elkötelezetten vállalja szakképzettsége átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati normáinak hiteles közvetítését, nyitott az új jelenségek és eredmények befogadására. Folyamatosan követi és alkotó módon felhasználja a szakterület legújabb kutatási eredményeit. Igénye van az európai, és az azon kívüli kultúrák sokszínűségének megismerésére. d) autonómiája és felelőssége Hatékonyan együttműködik a germanisztika területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel. Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. A germanisztika területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a germanisztika területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait. Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik. Kialakít olyan koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását. Etikai és szakmai felelősséget vállal saját, és az általa vezetett csoport produktumaiért |