Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szövegelemzési technikák
Tárgy kódja: BBLRS18500
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: spanyol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Klasszikus és Újlatin Nyelvek Intézete
Tárgyfelelős oktató: Boráros-Bakucz Dóra
Tárgyleírás:

 

A tantárgy az 1. félévi Írás- és szerkesztési technikák tantárgyán megszerzett ismeretekre épít, azokat viszi tovább, és a 3–6. félévi irodalmi szemináriumok szövegelemzési gyakorlatainak módszertani megalapozását szolgálja, az elmélyített szövegértés módszereit szisztematizálja. Az elemzés témaköreinek együttes áttekintésével párhuzamosan a hallgatók egy általuk választott szövegen dolgozva sajátítják el és gyakorolják a strukturális-nyelvtani, a jelképeken alapuló és a narratológiai módszer alkalmazását.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Bal, Mieke: Teoría de la narrativa. Madrid, Cátedra, 1996, 164 p., ISBN 8437605040

Camarero, Manuel: Introducción al comentario de textos. Madrid, Castalia, 1998, 165 p.

ISBN 9788470397844

Eco, Umberto: Como se hace una tesis, Barcelona, Gedisa, 2001, 233, ISBN 84-7432-896-9. Intern

etes elérés: http://www.upv.es/laboluz/master/metodologia/textos/umberto_eco.pdf

Meister, Jan Christoph (szerk.): The living handbook of narratology. Hamburg: The Interdisciplinary Center for Narratology, 2014. Internetes elérés: https://www-archiv.fdm.uni-hamburg.de/lhn/contents.html

Pujante Segura, Carmen María: MOOC Para hacer comentarios narratológicos. Universidad de Murcia, 2020. Internetes elérés: https://tv.um.es/canal?serie=25172&page=0

Sullá, Enrique: Teoría de la novela. Barcelona, Crítica, 1996, 347 p., ISBN 8484327884

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

- átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.

b) képességei

- a hallgató képessé válik az irodalmi elemzéshez és egyéb tudományos szövegekhez szükséges háttérmunka (források keresése, gyűjtése, megválogatása és rendszerezése) önálló elvégzésére,

- műfajilag sokszínű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez az adott újlatin nyelven.

c) attitűdje

- mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.

d) autonómiája és felelőssége

- felelősséget vállal magyar nyelvű és adott újlatin nyelvű szövegeiért, tudatában van azok lehetséges felhasználási területeinek.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

újlatin nyelvek és kultúrák [spanyol] BALB-XULS alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe