Tantárgy adatlapja
A szövegfeldolgozás feladata, modelljei,
szempontjai. Értő olvasás. A nyelvtantanítás célja, feladatai, módszertani
elvei. Az új nyelvtani ismeretek tanítása. A nyelvhasználat tudatosítása:
nyelvtani ismeretek gyakorlása. Az ismeretek ellenőrzése és az értékelés. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom:
Ajánlott irodalom:
|
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
> a) tudása - Ismeri
a 6-12 éves gyerekek személyiségének kibontakoztatását megalapozó tudományos
elméleteket, az első hat iskolaévnek a személyiség formálódásában és az
élethosszig tartó tanulásra való felkészítésben betöltött szerepét. - Ismeri
a tanulás támogatásának, a kulcskompetenciák megalapozásának,
kibontakoztatásának tudományos és szakmódszertani alapjait, az első hat
iskolaévben alkalmazható korszerű módszereket, eszközöket. - Tisztában
van a nemzetközi összehasonlító mérések eredményeivel összefüggő, rá
vonatkozó fejlesztési feladatokkal a szövegértés területén. - Tisztában
van az értékelés funkcióival és módszereivel. - Ismeri
a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés
lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben. - Biztos
szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi,
továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi
nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén). - A
tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok
figyelembevételével a célok, tartalmak és tevékenységek, folyamatok, valamint
egyéni tanulási utak tervezésére, megvalósítására. b) képességei - A
nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat, tartalmakat képes a 6-12 éves
gyerekek személyiségére, szociokulturális környezetének főbb jellemzőire
tekintettel, differenciáltan tervezni. - Épít
a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére,
kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli. - Képes
változatos, egyénre szabott értékelési módszereket használni, amelyekkel
elősegíti a gyermek önértékelési képességének alakulását. - Támogató
tanulási környezetet biztosít. - Képes
közösségi értékek közvetítésére, a gyermekközösség alakítására. - A
szakmai-tudományos kritériumokat érvényesítve választja meg a szakirodalmi
könyvtári és elektronikus források körét, és munkájában azokat kreatív módon
hasznosítja. - Képes
a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz munkája
során igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni. - Tevékenységére
szakszerűen reflektál. |