Tantárgy adatlapja
A kurzus jellemzően a huszadik századi modern magyar irodalomnak a későmodernség időszakára jellemző lírai, prózai és drámai műalkotásaira, az adott időszak alkotóira, jellemző beszédmódjaira koncentrál. A tantárgy célja, hogy az elméleti órákon megismert interpretációs stratégiákat, a már elsajátított teóriákat a hallgató a mindenkori szöveg valóságán tegye próbára oly módon, hogy ne csak történeti konstrukciókat tudjon sikeresen visszaolvasni a művekbe, de az egyes irodalomelméleti iskolák és irányzatok szövegelemző eljárásainak applikációjával maga is végigjárja a jelentésalkotás különböző lehetőségeit és módozatait. Mindezt annak a belátásnak a reményében, hogy az így létrejövő interpretáció más eljárások és szövegelemző metódusok megtermékenyítőjévé válhat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Az elbeszélés módozatai, szerk. JÓZAN Ildikó, KULCSÁR SZABÓ Ernő, SZEGEDY-MASZÁK Mihály, Bp., 2003. ISBN 963 389 492 1
Hang és szöveg, szerk. BEDNANICS Gábor, BENGI László, KULCSÁR SZABÓ Ernő, SZEGEDY MASZÁK Mihály, Bp., 2003. ISBN 963 389 356 9
KABDEBÓ Lóránt, Vers és próza a modernség második hullámában, Argumentum, 1996. ISBN 963 446 027 7
SZILÁGYI Zsófia, A féllábú ólomkatona. Irodalmi mű-hibák, Kalligram, Pozsony, 2005. ISBN 80 7149 746 0
Literary Canons: National and International 16. /Studies in modern philology, Mihály Szegedy-Maszák, Akadémiai, 2001 Michigani University ISBN 9630577852, 9630577852
Calinescu, Matei: Five Faces of Modernity. Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism. Durham, Duke University Press, 1987. ISBN 0822307677, ISBN 9780822307679
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompete
nciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz a régi magyarországi történetírás műfajainak, jellegzetességeinek, az irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel megismeri e műfajok szövegtípusainak, történeti folyamatainak fő sajátosságait.
Tájékozott lesz az e műfajokhoz kapcsolódó szövegek és kulturális jelenségek irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
b) képességei
A tanegység elvégzésével a hallgató képes lesz értelmezni a történetírás körébe tartozó szövegek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint az irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
A téma jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban lesz képes írni és beszélni.
Képes lesz e műfajok szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.