Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szövegtan
Tárgy kódja: BBLMN51200
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Farkas Edit Ilona
Tárgyleírás:

A szövegtan mivolta, az elnevezés komplexitása, történeti előzmények (poétikák, retorikák, a hermeneutika, a filológia, a nyelvtudomány, a szociolingvisztika, az antropológiai nyelvészet, a beszédaktus-elmélet.) A szöveg fogalma (a formai kikötés kérdése, a funkcionális jegyek, a függvényszerű beágyazottság, a szövegszintek kérdése). A szöveg pragmatikai természete (a szupertéma és a szuperstruktúra). A pragmatikai természet mibenléte: a koherencia. A szöveg szemantikai szintje: a kohézió. A szöveg szintaktikai szintje: a konnexitás. A szöveg szerkezete: a szövegmondat és a mondatszöveg, a mondategész, a mondategység, a szabad mondat és a csonkított mondat. Szövegszerkezeti alapegységek, mint a szuperstruktúra részegységei. A szövegtan kapcsolata más tudományokkal: szemiotika, irodalomelmélet, pszichológia, nyelvfilozófia, esztétika, szociológia, diskurzuselemzés. A szövegalkotás és -befogadás folyamata és tényezői. Az interpretáció. A szöveg terjedelme az egyes szintek viszonylatában. A médium jelentősége, multimedialitás. Szövegfonetika. Szöveggrammatika. a rekurrencia fajai és szerepe. Időszerkezet, térszerkezet, ok-okozati viszony. Értékrendszer a szövegben. Keret, séma, forgatókönyv. A szövegtípus szövegszervező szerepe. A szöveg szociolingvisztikája, a beszédszituáció. Szövegtípusok. Intertextualitás.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

AUSTIN, John L., Tetten ért szavak, Budapest, Akadémiai K., 1990. ISBN 963-05-5637-5

BALÁZS János, A szöveg szemantikai szerkezete, Magyar Nyelvőr, 88. (1992) 421–425

DE BEAUGRANDE, Robert, DRESSLER, Wolfgang, Bevezetés a szövegnyelvészetbe, Budapest, Corvina, 2000. ISBN 963-13-4522-X

SZIKSZAINÉ NAGY Irma, Leíró magyar szövegtan, Budapest, Osiris, 1999. ISBN 963-379-422-6

TOLCSVAI NAGY Gábor, A magyar nyelv szövegtana, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1999. ISBN 963-19-1229-9

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szövegtan alapvető kérdéesit, módszereit és a szöveg különböző elméleti megközelítéseit.

Ismeri az alapvető szakirodalmat.

b) képességei

Képes a különböző szövegelméletek alapján konkrét szövegtani elemzésekre, a szövegek kritikai megközelítésére.

c) attitűdje

Érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.

Tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.

d) autonómiája és felelőssége

Kialakít olyan, történetileg és világnézetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.

Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar BALB-AMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
magyar nyelv és irodalom szakos tanár BMLP-XMA3 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 3 félév BTK
magyar nyelv és irodalom szakos tanár BMLP-XMA4 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe