Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tanácsadás elmélete és gyakorlata
Tárgy kódja: BMLNM00400M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Barcsák Marianna
Tárgyleírás:

A kurzus célja: a hallgatók ismerjék meg és tudják alkalmazni a tanácsadás nyújtotta lehetőségeket a koragyermekkori nevelésben valamint a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek nevelésében.

Főbb tematikai csomópontok:

1.A tanácsadás története – tanácsadói kapcsolatok

2.A tanácsadás elméletei

3. A tanácsadás módszerei

4. A tanácsadó személye

5. Kommunikáció és együttműködés  a tanácsadásban

6. Tanácsadási technikák a koragyermekkori nevelésben

7.Tanácsadási technikák a kiemelt tehetségű gyermekek nevelésben metodikája, sajátosságai

8.Tanácsadási technikák a BTMN-es gyermekek nevelésében.

9.A mentorálás, illetve a szaktanácsadás hasonlóságai, különbségei

10.A pedagógusok egyéni tanulási folyamatának segítése, az egyéni tanulás személyre szabott támogatása

11.A tanácsadás különböző intézményekben

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Bagdy E.: Altruizmus, segítő hivatás, személyiség. In: Kállai J., Gál B. (szerk.): Az első találkozás jelenségvilága a segítő kapcsolatban. Janus/Osiris Kiadó, Budapest, 1999. 10–22.

Gerard Egan: A képzett segítő. A segítés problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató megközelítése.  ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2011. ISBN: 978-963-284-070-3

Horányi Annabella – Kósáné Ormai Vera (szerk.): Nevelési tanácsadás elmélete és gyakorlata I-II. (szöveggyűjtemény). Tankönyvkiadó, Budapest, 1987.

Horányi Annabella-Hoffmann Gertrúd-Kósáné Ormai Vera: Nevelési tanácsadás és iskolapszichológia.  A Társadalmi beilleszkedési zavarok c. kutatás Programirodája 1991.

Kissné Viszket Mónika (2013): A képzett tanácsadó jellemzői. In Herkovits Mária, Ritoók Magda (szerk.) (2013): Tehetségek vonzásában. Módszertani kézikönyv. Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület, Budapest. ISBN: 978-963-88170-5-1. 20-36

Ajánlott irodalom:

Bagdy E. (szerk.): Mentálhigiéné: elmélet, gyakorlat, képzés, kutatás. Animula Kiadó, Budapest, 1999.

Müller, W.: Hogyan vált a segítés hivatássá? T-Twins Kiadó, Budapest, 1996. Szakmai Etikai Kódex.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.

an style="font-family:'PT Sans';font-size:10pt;font-style:italic;"> pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Ismeri a pedagógusképzés nemzetközi trendjeit.

Ismeri a nevelés-oktatás elméleti modelljeinek hátterét, a különböző elméleti paradigmák evolúcióját, rendszerbe tudja foglalni a multi- és interkulturális pedagógia nemzetközi megközelítéseit.

Tisztában van a neveléstudomány és határtudományai legújabb kutatási eredményeivel, a releváns pedagógiai innovációkkal, ezeket kritikusan elemzi, értelmezi.

Mély ismeretekkel rendelkezik a tanulásra vonatkozó tudományos elméletekben, ismeri a tanulás stratégiáit, módszereit, a tanulás és tanítás, nevelés támogatásának eljárásait, érti a tanulás különböző tereinek és környezeteinek szerepét az élethosszig tartó és az élet és kultúra minden területére kiterjedő tanulásban.

Érti a kommunikáció általános elméleteit, alkalmazásának formáit vertikális és horizontális irányban.

Ismeri a tevékenységét meghatározó jogi és szakmai dokumentumok strukturális és tartalmi követelményeit.

Tájékozott szakmájához kapcsolódó kompetenciákról, s egy munkavállalóval szembeni elvárások lehetőségeiről.

Ismeri a neveléstudomány szaknyelvét anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven.

b) képessége

A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére. Képes önálló szempontok szerint szakmai anyagok elkészítésére, kutatásai eredményeinek objektív bemutatására, elemzésére, és rövidebb szakmai tanulmányok önálló megírására. Képes gyakorlati implementációs javaslatokat megfogalmazni. Alkalmazza az interdiszciplináris modelleket, képes egy adott probléma több szempontú elemzésére, ami a reális helyzetérte

lmezést és a konkrét szituációkban történő hatékony alternatív megoldásokat is lehetővé teszi. Képviseli a kommunikáció jelentőségét a pedagógiai és szakmai munkában, fontosnak tartja az informatikai eszközök adta lehetőségek kihasználását, elkötelezett idegen nyelvi képességeinek folyamatos fejlesztése mellett.

Elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés terén, törekszik a szakmáját, szakterületét érintő kérdések folyamatos követésére, ezért különösen nyitott az új szakmai eredmények megismerésére, munkájában való hasznosítására és azok értékelésére. Differenciáltan és adaptívan kommunikál szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képes irányítani, moderálni.

c) attitűdje

Nyitott a különböző pedagógiai és módszertani megoldások iránt

Elkötelezett a személyre szabott és fejlesztő értékelés alkalmazása mellett

Minden jelöltben meglátja az értékeket és pozitív érzelmekkel és empátiával viszonyul hozzájuk. Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi.

d) autonómiája és felelőssége

Erősíti saját szakmai magabiztosságát, reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait.

Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni.

Szakmai meggyőződésen alapuló önálló döntéseket hoz, prioritásként kezeli a kutatásalapú véleménynyilvánítást és tevékenységet.

Megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben, a kooperációban vezető és vezetett szerepeket is hatékonyan betölt.

Felelősséget vállal saját kommunikációjáért és annak folyamatos fejlesztéséért. Szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett az érték- és tudásalapú szakmai elemzések iránt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe