Tantárgy adatlapja
Tárgy neve: Tanári portfólió
Tárgy kódja: BONTP70000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató:
Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:
A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet előírja, hogy a képzés és a képzéshez kapcsolódó gyakorlatok részeként minden hallgató portfóliót készítsen, amelyet a záróvizsgán megvéd: „a záróvizsga része a képzés során készült, a szakmai gyakorlatokat is bemutató és feldolgozó, a tanárjelölt felkészülését, saját fejlődését értékelő dokumentumgyűjtemény, portfólió, amely a tapasztalatok neveléstudományi szempontú, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése és értékelése. Bizonyítja, hogy a hallgató képes önreflexióra, a képzés különböző területein elsajátított tudását integrálni és alkalmazni, a munkája szempontjából meghatározó tudományos, szakirodalmi eredményeket, továbbá a tanítás vagy a pedagógiai feladat eredményességét értékelni.”A portfólió tehát a hallgató munkáiból összeállított célirányos gyűjtemény, amely készítőjének mindkét tanári szakján tett erőfeszítéseit, fejlődését és eredményeit mutatja be. A portfólióban megjelenő munkák gyűjtése, válogatása és az önreflexiók elkészítése a hallgató feladata.
A záróvizsga részét képező portfólió egyszerre bemutató és értékelési portfólió.
Bemutató portfólió, mert a tanárjelölt tanári felkészülés folyamatában elvégzett tevékenységei során készített és elemzett dokumentumait, eredményeit tartalmazza. Értékelési portfólió, mert a tanári szakon előírt képzési és kimeneti követelmények, azaz a tanári kompetenciák teljesítését hivatott dokumentálni, bemutatni és elemezni. A tanárjelölt kompetenciáit bizottság értékeli a portfólió dokumentumainak áttekintése és a záróvizsga során a portfólióval kapcsolatban felmerülő kérdésekre adott válaszok alapján.
A pedagógusjelölt portfóliója tehát olyan önállóan válogatott dokumentumok és reflexióik
gyűjteménye, mely a két – a fejlődést bemutató és a tanári kompetenciák értékelését lehetővé tevő – funkciót egyszerre tölti be.
A portfolió összeállításának célja, hogy a hallgató, a tanítási-tanulási tevékenység dokumentumai és az egyéb pedagógiai dokumentumok elkészítése által bemutathassa pedagógusi kompetenciáit. A dokumentumok és reflexiók segítségével a jelölt bemutathatja, hogy képes a saját tevékenységét reflektív módon, kellő önkritikával elemezni, értékelni; képes a képzés különböző területein elsajátított tudását integrálni és alkalmazni; képes a tanítási gyakorlatok során szerzett tapasztalatok neveléstudományi szempontú, tudományos alaposságú bemutatására, elemzésére és értékelésére, valamint a pedagógiai eredményesség szempontjából a megfelelő következtetések levonására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes
tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről.
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300008.emm
Antalné Szabó Ágnes – Hámori Veronika – Kimmel Magdolna – Kotschy Beáta – Móri
Árpádné – Szőke-Milinte Enikő – Wölfling Zsuzsanna, Útmutató a pedagógusok
minősítési rendszeréhez. Budapest, Oktatási Hivatal. 2013.
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusok_minositesi_rendszerehez_v3.pdf
Falus Iván-Kimmel Magdolna, A portfólió. Budapest, Gondolat, 2009. ISBN 9789636931209
Falus Iván (szerk.). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 2004. ISBN 9789631626643
Falus Iván (szerk.), Didaktika. Budapest, Tankönyvkiadó, Bp. 2003. ISBN 9631952967
Fercsik Erzsébet, Dolgozatírás-felsőfokon Budapest, Krónika Nova Kiadó, 2003.
ISBN 9639128945
Gordon Győri János, Tehetség-pedagógiai módszerek. Oktatás-módszertani Kiskönyvtár, VII. kötet. Budapest Gondolat Kiadó, 2004. ISBN 9639567612
Gyurgyák János, Szerkesztők és szerzők kézikönyve. Budapest Osiris, 1997. ISBN 9633792274
Kagan, Spencer, Kagan kooperatív tanulás. Budapest, Önkonet, 2009. ISBN 9789638662354
Kaposi József, Szőke-Milinte Enikő (szerk.), Kutatási módszerek pedagógusjelölteknek. Budapest PPKE, 2022. ISBN 9789635750443
Kollár Katalin – Szabó Éva (szerk.), Pszichológia pedagógusoknak. Budapest, Osiris Kiadó,
2004. ISBN 9789633896723
Maróti Gábor, Tudományelméleti és kutatásmódszertani alapismeretek. Győri Hittudományi Főiskola és Papnevelő Intézet, 2009.
M. Nádasi Mária, Projektoktatás. Oktatás-módszertani Kiskönyvtár, V. kötet. Budapest
Gondolat Kiadó, 2003. ISBN 963- 9500 63 1
Petriné Feyér Judit, A problémaközpontú csoportmunka. Oktatás-módszertani
Kiskönyvtár, VI. kötet. Budapest Gondolat Kiadó, 2004. ISBN 9639500763
Szabó Katalin, Kommunikáció felsőfokon. Budapest, Kossuth, 1997. ISBN 9630939223
Szivák Judit, A reflektív gondolkodás fejlesztése. Budapest, Gondolat, 2003. ISBN 9639500615
http://tehetseg.hu/konyv/reflektiv-gondolkodas-fejlesztese
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Pedagógiai tevékenysége korszerű szaktudományos ismereteket és szemléletet tükröz.
Ismeri és alkalmazza a pedagógiai munka tartalmi meghatározására és szervezésére vonatkozó tantervi szabályozó dokumentumokat.
Ismeri és tudatosan alkalmazza a szakterülete, tantárgya sajátosságaihoz igazodó megismerési folyamatokat, nevelési, tanítási módszereket, eszközöket.
Fogalomhasználata szakszerű, az adott pedagógiai helyzethez igazodó.
Tisztában van a szaktárgynak a tanulók személyiségfejlődésében betöltött szerepével, lehetőségeivel.
Ismeri a csoportok és a tanulók társas helyzetére vonatkozó fontosabb feltáró módszereket, a közösség kialakítását, fejlesztését elősegítő pedagógiai módszereket.
Ismeri a szaktárgy tanítása-tanulása során felhasználható nyomtatott és nem nyomtatott információforrásokat, az azokról való tájékozódás lehetőségeit, a digitális tankönyveket, taneszközöket, tanulásszervezési módokat, fon
tosabb módszereket, tanítási és tanulási stratégiákat.
Ismeri a pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokat, tantervfajtákat, tantervtípusokat, átlátja ezeknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepét. Ismeri a tervezéshez szükséges információk forrását.
Ismeri a szaktárgy tanításának jogszabályi hátterét, tanterveit, vizsgakövetelményeit.
Ismeri a tananyagkiválasztás és a rendszerezés szaktudományi, pedagógiai-pszichológiai, továbbá szakmódszertani szempontjait, az erről megfogalmazott tudományos eredményeket.
Ismeri és érti a nevelés és tanítás összefüggéseit.
Ismeri az általános pedagógiai-pszichológiai képzésben tanult módszerek, eljárások szaktárgyi alkalmazásának speciális szempontjait, lehetőségeit.
Ismeri a szaktantárgy tanítása-tanulása során kialakítandó speciális kompetenciák fejlesztésének módszereit.
b) képessége
Képes a szaktárgyában rejlő személyiségfejlesztési lehetőségeket kihasználni, a tanulók önálló ismeretszerzését támogatni a végzettségének megfelelő korosztály és a felnőttoktatás keretében is.
Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
Képes a szaktárgyának megfelelő tudományterületeken a fogalmak, elméletek és tények közötti összefüggések megteremtésére, közvetítésére.
Képes szaktudományi, szakmódszertani, szaktárgyi, tanuláselméleti és tantervi tudásának hatékony integrálására.
Szaktárgyi felkészültségével kapcsolatban önreflexióra és önkorrekcióra képes.
A tervezés során rendszerszemléletű megközelítésre képes.
Az iskola pedagógiai programja, a tanulói személyiség fejlesztésére vonatkozó tantervi célkitűzések, a tanulók életkora, az elsajátítandó tudás sajátosságai, a rendelkezésre álló taneszközök és a pedagógiai környezet közötti összhang megteremtésével képes pedagógiai munkájának megtervezésére (tanmenet, tematikus terv, óraterv, folyamatterv).
Képes a tanulási-tanítási stratégia meghatározására, a tananyag feldolgozásához a pedagógiai céloknak és a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő oktatási folyamat meghatározására, hatékony módszerek, szervezési formák, eszközök kiválasztására a végzettségének megfelelő korosztály, illetve a felnőttoktatás keretében is.
Képes a szaktárgy tanórán és iskolán kívüli tanulásának tervezésére a végzettségének megfelelő korosztály, valamint a felnőttoktatás keretében is.
A pedagógiai folyamatok tervezésével kapcsolatban szakmai önreflexióra, illetve önkorrekcióra képes.
c) attitűdje
Elkötelezett az önképzés, a felelősségvállalás és az autonómia iránt. Pozitívan viszonyul a reflektív pedagógiai elméletekhez és gyakorlatokhoz.