Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a táncos, mozgásos és zenés színház történetét
dióhéjban áttekintse, történelmi és kortárs példákon, akár saját élményen
keresztül vizsgálja a tánc, mozgás és zene hatását és alkalmazási
lehetőségeit dramatikus és színházi környezetben. 1. A tánc
mint művészeti ág, rituális kezdetek, az ókor táncai, Lukianosz 2. A
reneszánsz táncvilág, a társasági táncok megjelenése, a néptánc, a francia
klasszicizmus, Noverre, a Táncakadémia 3. A
romantika tánckultusza 4. Az
avantgarde – az Orosz balett és Gyagilev működése, a táncszínház megalapozása
(Isadora Duncan, Martha Graham, José Limón) 5. A
modern balett a XX.században (Béjart, Pina Bausch) 6. Kortárs
táncszínház 7.
Előadások elemzése 8. A (zenei hangok) hatása és dramatikus
alkalmazása 9. A dramatikus zene metafizikus és egyházi gyökerei Keleten és Nyugaton 10. A színpadi zene kifejezésének alapegysége,
a dal 11. A zene beszédszerűsége a barokk kortól napjainkig 12. Az opera és a zenedráma 13. Zenés színházi alternatívák az ezredfordulón, a színpadi kísérőzene 14. Zene, tánc és cselekvés |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: Fuchs
Lívia: Száz év tánc, L’Harmattan,
Bp., 2007. ISBN 978 963 236 062 1 Vitányi
Iván: A tánc, Gondolat, Bp., 1963, Fodor
Géza: Zene és színház. Bp.,
Argumentum, 1998. ISBN 978 634 460 817 Nikolaus Harnoncourt: A zene mint párbeszéd, Bp., Európa,
2002. ISBN 963 077 123 3 Ajánlott irodalom: Kékesi Kun Árpád: A rendezés színháza, Bp., Osiris, 2007. ISBN
978 963 389 943 4 John Cage:
A csend, Jelenkor, Pécs, 1994. Dobszay László: Magyar zenetörténet, Bp., Gondolat, 1984,ISBN
963 281 398 7 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A tanulók
elméleti és élményszinten szerezzenek ismereteket a táncos, mozgásos és zenés
színház történetéről, jelenségeiről, és ismerkedjenek meg ezek hatásával a
kortárs színházra b) képességei Rendelkezzenek
a táncos, mozgásos és zenés színházi alkotások vizsgálatához, megértéséhez
szükséges, tanításhoz kapcsolódó pedagógus-kompetenciákkal, és ezeket
legyenek képesek alkotó módon a gyakorlatban alkalmazni c) attitűd Pozitívan,
nyitottan forduljanak a színházi előadások különböző fajtái felé, és erre
nyitott attitűdre neveljék tanítványaikat is. |