Tantárgy adatlapja
Tantárgy
leírása: Cél és
ismeretanyag: A
folyamat-központú dráma, nevelődráma vagy tanítási dráma, mint módszertani
fogalmi egység, egy adott probléma vagy motívum köré szervezett, rögtönzött
színjáték létrehozását jelenti. A munka során sokszor csak az eljátszásra
való felkészülés valósul meg, melyben felváltva jelennek meg a tanulási,
feldolgozási és alkotó (struktúrateremtő) szakaszok. A folyamatban
rendszerint maga a tanár is vállal szerepet. A megértetni vagy megéreztetni
kívánt tárgyat - embert, helyzetet, eseményt, jelenséget vagy bármilyen
élményt – közösen tanulmányozza a csoport. A vizsgált tárgyat a drámaóra
folyamán megalkotott történetbe ágyazva vagy a cselekménysorból kiszakítva,
külön történetté alakítva, olykor szinte "darabbá" írva dolgozza
fel a csoport. A munka szakaszaiban a tervezés, a megjelenítés és
az értékelés fázisai különülnek el. A tanulási terület megválasztása
után megalkotandó drámai struktúra létrehozása is kollektív feladat. Képzési követelmény: A foglalkozás tervezése, a különböző drámamódok,
játék- és munkaformák könnyed alkalmazása, kiválasztásuk indoklása, a
csoportfolyamatok előkészítése és lefuttatása érzékenységet, találékonyságot
és rugalmasságot kívánó munka. Gavin
Bolton, Dorothy Heathcote és Jonothan Neelands. Cecily O’Neill, John O’Toole és
mások nézetei, gyakorlatai. A téma alapvető és legfrissebb szakirodalma,
hazai szakemberei. Annak tudatosítása,
hogy a tanítási drámával szerezhető ismeretek nem csupán a hasznos
információk vagy a nagy erejű, morális megrendülést okozó felismerések miatt
hasznosak, hanem - színházi tanulmányokról lévén szó - semmi mással nem
pótolható, gyakorlati dramaturgiai tudást biztosítanak minden
résztvevőnek. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint:: -
Bolton, Gavin: A tanítási dráma
elmélete (ford.: Szauder Erik), Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp.,
1993. -
Drámapedagógiai
olvasókönyv (szerk.:
Kaposi László), Marczibányi Téri Művelődési Központ,
Bp., 1995. -
Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás
szolgálatában (ford.: Szauder Erik), Magyar Drámapedagógiai Társaság,
Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1994. -
Színház és
dráma a tanításban - T.I.E. (szerk.:
Kaposi László), Marczibányi Téri Művelődési Központ,
Bp., 1995. -
Tolnai
Mária: Dráma és nevelés, Korona Kiadó, Bp., 1994. -
Drámapedagógiai
Magazin, A Magyar
Drámapedagógiai Társaság periodikája |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismerjék meg a hallgatók a tanítási dráma fogalmi rendszerét és
szaknyelvét, a tervezés lépéseit. b) képességei -
Legyenek képesek a pontos, gondos óratervezés és vezetés technikáinak
alkalmazására, a különböző tanári szerepekbe lépve. c) attitűdje -
Figyelem, empátia, türelem attitűdjeinek megléte a tevékenységek során. |