Tantárgy adatlapja
A kurzus fejleszti a hallgató alapképzésen megszerzett, a bölcsészet- és társadalomtudományi (egyetemi, kutatói) szövegírás területén szerzett ismereteit. Célja a tudományosság kritériumainak megfelelő, orosz nyelven történő szövegalkotás módjának fejlesztése, amelyet elsősorban a szakdolgozatírásban, a tanulmányírásban, a tudományos kutatásban, és általában a kutatómunkában és a pályázatírásban tudnak hasznosítani a hallgatók. További cél a hallgatók tudományos szókincsének, a tudományos íráskészségének strukturális, nyelvi és stilisztikai fejlesztése, a tudományos stílusra jellemző szófordulatok, tagoltság, érvelés, kifejezőkészség elsajátíttatása, valamint a tudományos munkára, mesterképzésre és/vagy a szakdolgozatra való felkészítés. Az óra a házi feladatok folyamatos elkészítésén túl egy rövid terjedelmű orosz nyelvű tanulmány elkészítésével és benyújtásával zárul. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN |
Kötelező irodalom: ? Blaskó Ágnes–Hamp Gábor, Írás 1.0: Az ötlettől a jól strukturált szövegig, Typotex, Budapest, 2007, ISBN 978-963-9664-65-4 ? ?????? ?.?., ??? ???????????? ? ??????????? ????????????????? ??????: 75 ??????? ??????. ??????, ??-???: ?????-?, 2001. ISBN 5759801023 (??-???) ISBN 5-16-000681-8 (?????-?). https://www.hse.ru/pubs/share/direct/document/74808941 ? ?. ?. ????????? ????????????? ??????: ???????, ??????? ? ???????? ??????? ??????? ??? ?????. ??????, ?????, 2015, ISBN 978-5-9916-5167-7 https://biblio-online.ru/viewer/E4567DE5-A99B-4DF8-B2F4-22D43A23FB68#page/11 Ajánlott irodalom: ? Umberto Eco, Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest, Kairosz, 2003, ISBN 0439001430125 ? Duszak, A, Academic writing in English and Polish: comparing and subverting genres. International Journal of Applied Linguistics, 8, (1998) 191–213. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása ? A felsőfokú (C1), komplex típusú nyelvvizsga szintjének megfelelően ismer egy szláv nyelvet. ? Ismeri a nemzetközi normákat és elvárásokat a tudományos szöveggel szembeni nemzetközi normákat és elvárásokat. ? Meg tudja különböztetni az orosz nyelvű tudományos szöveg jellemzőit a publicisztikai és a szépirodalmi szövegektől, valamint az élőbeszédtől. ? Ismeri az irodalomtudományi, nyelvtudományi és kultúratudomány szövegek lengyel szakszókincsét. ? Átfogóan ismeri a szláv nyelvekre jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos, közéleti és népszerűsítő műfajokat. b) képességei ? Hathatós oktatói iránymutatás mellett képes önálló konferencia-előadást tartani, tudományos publikációt készíteni, elfogadható szinten érvelni saját álláspontja mellett, lehetőségeihez mérten mások álláspontját kritikusan vizsgálni. ? Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket. ? Véleményét képes a minimálisan szükséges szakmai-tudományos elvárások szerint megfogalmazni, valamint a korosztályának megfelelő szakmai fórumokon megvédeni. ? Nyelvi szintjének megfelelően képes a tudományos szöveg műfaji szabályrendszerének tiszteletben tartásával közérthetően írni. ? Képes a nyelv- irodalom- és kultúratudomány témaköreivel kapcsolatban az érvényes nyelvi normarendszer tiszteletben tartásával helyes szövegeket alkotni. c) attitűdje ? Szakmai és hétköznapi megnyilatkozásaiban az adekvát normákat követi. ? Megváltozik a hallgató szemléletmódja a különböző típusú szövegeket illetően. ? Másképp áll hozzá egy tudományos szöveg értelmezéséhez/elkészítéséhez. d) autonómiája és felelőssége ? Etikai és szakmai felelősséget vállal az általa létrehozott szellemi termékekért, saját tudományos eredményeit meg tudja védeni. ? Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai. ? Növekszik a hallgató önállósága a tudományos szövegek értése, illetve megírása területén; ? Önállóan megalkot az orosz tudományos normáknak megfelelő szövegeket. ? Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását. ? Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni. ? Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. |