Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Társadalmi és kulturális emlékezet
Tárgy kódja: BBNSZ02100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Keszei András
Tárgyleírás:

Az előadás témája az emlékezet működése az egyéni, pszichológiai tényezők, a társadalmi hatások és a kulturális tartalmak kölcsönhatása alapján. Az egyén”természetes” memóriakapacitása, a részben velünk született emlékezőképesség társadalmi és kulturális környezetben bontakozik ki, a nyelv és a kommunikáció hatékony közreműködésével. A 20. század első felében kialakított értelmezési kereteket Halbwachs társadalmi, kommunikatív hatásokat kiemelő elképzelései határozták meg. Az utóbbi évtizedekben az Assmann házaspár kulturális emlékezet-koncepciója alapján már a hosszú távú emlékezet kialakulásának és működésének sajátosságai kerültek a figyelem középpontjába. Az egyéni, a társadalmi és a kulturális tényezők, hatások változó mintázatait rekonstruálhatjuk a történelem során. E hatások, tényezők és mintázatok bemutatása az előadás fő célja.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Jan Assmann: A kulturális emlékezet. Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 2004.(1999)

Maurice Halbwachs: Az emlékezet társadalmi keretei. Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 2018.

Nora, Pierre 1999: Emlékezet és történelem között. Aetas 1999/3. 142-157.

Pataki Ferenc 2010: Kollektív emlékezet és emlékezetpolitika. Magyar Tudomány 2010/7. 778-798. Olick, Jeffrey K. és Joyce Robbins, Joyce 1997: A társadalmi emlékezet tanulmányozása: a "kollektív emlékezettől" a mnemonikus gyakorlat történeti szociológiai vizsgálatáig. Replika 37.

Schacter, Daniel L. 2002: Az emlékezet hét bűne: hogyan felejt és emlékezik az elme? Háttér Kiadó, 2004.

Keszei András: Emlékek formájában. L’Harmattan 2015.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Jártas a szociológia fontosabb történeti, elméleti és gyakorlati ismereteiben, a közgondolkodásnál mélyebben érti a társadalmi összefüggéseket.

Birtokában van a társadalom strukturális, gazdasági és politikai folyamataival kapcsolatos legfontosabb ismereteknek, ismeri és érti a társadalmi problémákat előidéző társadalomszerkezeti és kulturális okok működését.

Ismeri a társadalmi integráció erősítését, a hátrányos helyzetűek integrációját és a társadalmi demokrácia megvalósulását célzó legfontosabb programokat.

A társadalmi és kulturális emlékezetre vonatkozó főbb tudományos (pszichológia, szociológia, történettudomány) elképzelések ismerete.

b) képessége

A mindennapi szakmai szóhasználatában precízen használja a szociológia alapfogalmait és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.

Összegyűjti és feldolgozza a szociológiailag releváns információkat, alapszinten használja a korszerű informatikai eljárásokat.

Kezeli és használja a társadalomtudományi adatbázisokat, a hagyományos és az elektronikus szakirodalmi forrásokat.

Rövid esszék megírása az emlékezet társadalmi és kulturális tényezőinek szerepéről.

c) attitűdje

Nyitott a társadalmi változásokra, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.

Következetesen elfogadja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.

Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra, szemléletét áthatja a hátrányos helyzetű csoportok iránti szolidaritás, az interkulturális tudatosság és tolerancia.

Elkötelezett a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése, továbbá a demokratikus értékek, a jogállamiság és az európai értékközösség mellett.

Nyitott és egyben kritikus a szociológia elméleti, gyakorlati és módszertani újításaival kapcsolatban.

Az emlékezet társadalmi környezetének alakulásából fakadó morális következmények tudatosítása.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősen áll ki a jogi, etikai és szakmai normák következetes érvényesítése és védelme érdekében.

Szakmai munkáját állampolgári tudatosság és aktivitás, szolidaritás, közéleti részvétel, az esélyegyenlőség támogatása, a társadalompolitikai kérdések iránti felelősség jellemzi.

Felelősen betartja a kutatásetikai és publikációs normákat.

A társadalmi emlékezet társadalmi integrációval és jólléttel kapcsolatos hatásának értő elemzése.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

részismeret megszerzésére irányuló képzés BRNX-XRI Részismeret Nappali magyar 2 félév BTK
szociológia BANT-XSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe