Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Társadalmi és kulturális emlékezet
Tárgy kódja: BBNSZ02100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Keszei András
Tárgyleírás:

Az előadás témája az emlékezet működése az egyéni, pszichológiai tényezők, a társadalmi hatások és a kulturális tartalmak kölcsönhatása alapján. Az egyén”természetes” memóriakapacitása, a részben velünk született emlékezőképesség társadalmi és kulturális környezetben bontakozik ki, a nyelv és a kommunikáció hatékony közreműködésével. A 20. század első felében kialakított értelmezési kereteket Halbwachs társadalmi, kommunikatív hatásokat kiemelő elképzelései határozták meg. Az utóbbi évtizedekben az Assmann házaspár kulturális emlékezet-koncepciója alapján már a hosszú távú emlékezet kialakulásának és működésének sajátosságai kerültek a figyelem középpontjába. Az egyéni, a társadalmi és a kulturális tényezők, hatások változó mintázatait rekonstruálhatjuk a történelem során. E hatások, tényezők és mintázatok bemutatása az előadás fő célja.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Jan Assmann: A kulturális emlékezet. Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 2004.(1999)

Maurice Halbwachs: Az emlékezet társadalmi keretei. Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 2018.

Nora, Pierre 1999: Emlékezet és történelem között. Aetas 1999/3. 142-157.

Pataki Ferenc 2010: Kollektív emlékezet és emlékezetpolitika. Magyar Tudomány 2010/7. 778-798. Olick, Jeffrey K. és Joyce Robbins, Joyce 1997: A társadalmi emlékezet tanulmányozása: a "kollektív emlékezettől" a mnemonikus gyakorlat történeti szociológiai vizsgálatáig. Replika 37.

Schacter, Daniel L. 2002: Az emlékezet hét bűne: hogyan felejt és emlékezik az elme? Háttér Kiadó, 2004.

Keszei András: Emlékek formájában. L’Harmattan 2015.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciák

nak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A társadalmi és kulturális emlékezetre vonatkozó főbb tudományos (pszichológia, szociológia, történettudomány) elképzelések ismerete.

b) képessége

Rövid esszék megírása az emlékezet társadalmi és kulturális tényezőinek szerepéről.

c) attitűdje

Az emlékezet társadalmi környezetének alakulásából fakadó morális következmények tudatosítása.

d) autonómiája és felelőssége

A társadalmi emlékezet társadalmi integrációval és jólléttel kapcsolatos hatásának értő elemzése.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe