Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a különböző társadalmi szférák és csoportosulások kialakulásához vezető utakat és intézményesülő különbségeiket bemutassa, a mérésükhöz és kutatásukhoz szükséges módszertani apparátussal megismertesse a hallgatókat. A kurzus bemutatja a különféle források egyenlőtlen elosztásának az elméleteit, a különféle egyenlőtlenségek okaira és társadalmi következményeire vonatkozó elképzeléseket; összehasonlító perspektívában tájékoztatást ad a modern társadalom törésvonalairól, a mélyülő szakadékokról a világ egyes régiói között; ismerteti az egyenlőtlenséggel kapcsolatos empirikus kutatásokat; kitér az egyenlőtlenségek felszámolására vonatkozó elképzelésekre.
A kurzus másik súlypontja a szociológia másik klasszikus, az egyenlőtlenséggel összefüggő kérdése, a társadalmi integráció problémája. Bemutatjuk a szolidaritás különböző felfogásait, amelyek arra irányulnak, hogy a sokféleség és az egyenlőtlenség ellenére miként lehetséges társadalmi egység.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Archer, Margaret: „Social Integration and System Integration. Developing the Distinction”, in: Sociology 30 (4), 1996. 679–699.
Giddens, Anthony – Diamond, Patrick, Írások az egyenlőtlenségről, az egyenlősdiről – és az új egyenlőségről, Budapest, Napvilág Kiadó, 2006. ISBN 9639350931
Kovách Imre (szerk.), Társadalmi metszetek, Budapest, Napvilág Kiadó, 2006. ISBN 9639350893
Nyilas Mihály (szerk.), A jóléti állam a 21. században, Budapest, Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület – ELTE, 2009. ISBN 9638845528
Piketty, Thomas: A tőke a 21. században, Budapest, Kossuth, 2015. ISBN 9630981910
Putnam, Robert D.:
Bowling Alone. The Collapse and Revival of American Community, New York, Simon & Schuster, 2000. ISBN 0743203046
Spéder Zsolt: A szegénység változó arcai. Tények és értelmezések, Budapest, Századvég, 2002. 18–67. és 98–183. o.
Ajánlott irodalom:
Collins, Randall –Sanderson, Stephen K.: Conflict Sociology: A Sociological Classic Updated, Paradigm Publishers, 2008. ISBN 1594516009
Dahrendorf, Ralph: A modern társadalmi konfliktus. Budapest, Gondolat, 1994. ISBN 9632826698
Hurst, Charles E., Social Inequality: Forms, Causes and Consequences, Allyn & Bacon; 7th edition, 2009. ISBN 0205698295
Mason, A.: Community, Solidarity and Belonging: Levels of Community and their Normative Significance. Cambridge, Cambridge University Press, 2000. ISBN 0521631297
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Magas szinten ismeri, érti és értelmezi a fontos szociológiai és társadalmi összefüggéseket.
Elmélyült ismeretekkel rendelkezik szűkebb szakterületének minden fontosabb szegmenséről, érti a szociológiában meghatározó folyamatokat.
Rendelkezik a szakmai munkában alkalmazható magas szintű kvantitatív és kvalitatív módszertani tudástartalmakkal, követi a társadalomtudományi módszertan főbb fejlődési tendenciáit.
Ismeri és érti a szociológiával szoros kapcsolatban lévő társtudományok fogalmi rendszereit, lényegi összefüggéseit és főbb irányzatait.
Magas szintű ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal mechanizmusaiban, értse és átlássa a különböző érdekérvényesítési és érdekütköztetési fórumokat.
Ismeri, érti és folyamatosan fejleszti azt a tudásanyagot, amely biztos műveltségi hátteret ad a szociológia magas szintű műveléséhez.
b) képességei
Képes eligazodni a társadalmi problémák és konfliktusok rendszerében.
Szűkebb szakterületén képes a társadalmi problémák és konfliktusok okainak és hatásmechanizmusainak elemzésére és összegző értékelésére.
Képes részt venni szervezetfejlesztési koncepciók ki
dolgozásában, az adott szervezetek rendszerszemléletű működési elveinek meghatározásában, és ezek nyilvánosság előtt történő szakszerű bemutatásában.
c) attitűdje
Bízik saját tudásában és képességeiben, elkötelezetten képviseli szakmai elképzeléseit.
Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális és lokális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett.
Nyitott, befogadó, ugyanakkor kritikus a szakmai újításokkal szemben.
Tudatosan törekszik a tudományos értelemben vett objektivitásra.
d) autonómiája és felelőssége
Elkötelezetten képviseli a szakmai érdekeket.
Tiszteletben tartja munkatársai és tanítványai jogait.