Tantárgy adatlapja
A kurzus számos olyan társadalmi problémát tár fel, amelyek központi kérdések a politikai életben is, és ezzel a politikai elemzések fókuszában is állnak. A kurzus kitér a kortárs társadalmi problémák természetére, fejlődésére és okaira, valamint a legfontosabb megnyilvánulásaira is. A kurzus központi eleme az egyenlőtlenségek formái – különösen az etnikai, osztály- és nemi megosztottság által okozott egyenlőtlenségek –, mint a társadalmi problémák egyik fő oka. A kurzus kiemelt figyelmet fordít a társadalmi problémák gazdasági és politikai következményeinek megértésére, valamint a társadalmi problémák orvoslását célzó javasolt politikák elemzésére is. Ezenkívül a kurzus figyelembe veszi a kultúra szerepét és azt is, hogy bizonyos társadalmi problémákat miként definiálnak különböző kultúrákban, illetve a történelem során. Ezzel a földrajzi fókusz túlmutat Magyarországon, és más országokra is kiterjedhet.
A kurzus során a következő kérdések némelyikére kerülhet sor: a társadalmi problémákról szóló politikai diskurzus értékelése, a kisebbségi integrációt, a szegénység csökkentését, a munkanélküliséget és egyéb kérdéseket célzó politikák megértése, a társadalmi problémák különféle formáira összpontosító társadalmi mozgalmak és civil társadalom helyi, nemzeti vagy szubnacionális szinten.
A társadalmi kérdések elméleti megértése és a téma legfontosabb társadalomtudományi irodaloma feldolgozása mellett, a kurzus során a hallgatók elsajátítják az olyan elemzési eszközöket is, melyek szükségesek társadalmi problémák politikájának elemzéséhez. A kurzus összpontosíthat vagy a legkritikusabb társadalmi problémákra Magyarországon, Eur&oacut
e;pában vagy globálisan, vagy olyan konkrét kérdésekkel is foglalkozhat, mint például a magyarországi romák integrációja, a globális egyenlőtlenségek, egyelőtlenségek a munkaerőpiacon, vagy az egyenlőtlenségek metszéspontjaival (interszekcionalitással) is, mint például a roma nők helyzetével.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bourdieu, P. (1978): A ta´rsadalmi egyenlo?tlense´gek u´jratermelo?de´se. Budapest: Gondolat Kiado´.
Bourdieu, P. & J. Passeron 1977. Reproduction in education, society and culture. Beverly Hills, Calif.: Sage.
Ferge Zs. (2014): Elszabadulo´ egyenlo?tlense´gek. Budapest: Magyar Tudoma´nyos Akade´mia. http://real-eod.mtak.hu/9750/1/Ferge_Zsuzsa_szekfoglalo_2004.pdf
Drury, B. (2021): SAGE Readings for Social Problems. London: Sage.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgatók megismerkednek a szakterület szókincsével, az adott szakterület összefüggéseivel, elméleteivel és terminológiával. Továbbá, a hallgatók megismerkednek a történelmi és kortárs társadalmi problémákkal – azoknak változó megítélésével különböző politikai kontextusban, és különböző szakpolitikai megoldásokkal.
b) képességei
A hallgatók képesek lesznek: az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzeléseket elemezni, összefüggéseit szintetizálni, és ennek alapján politikai tendenciákat értékelni.
Politikai elemzőképesség fejlesztése.
Társadalmi problémákkal kapcsolatos különféle politikai jelenségek és politikák értékelése.
c) attitűdje
Kreativitás, önállóság és módszertani tudatosság.
Elkötelezett a minőségi munka iránt.
Kritikus és analitikus gondolkodás.