Tantárgy adatlapja
Az előadást kísérő szemináriumi kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat azokkal a legfontosabb, főként kortárs szövegekkel, amelyek különböző politikai és társadalomtudományi látószögekből közelítettek a korabeli magyar társadalomhoz.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bibó István: Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem. Bibó István: Válogatott tanulmányok. Vál.: Huszár Tibor. Magvető, Bp. 1986. Második kötet 569-619.
Lénárd Ödön: Erő az erőtlenségben. Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár: http://www.ppek.hu/konyvek/Lenard_Odon_Ero_az_erotlensegben_1.pdf
Németh László: Kisebbségben. In: N. L.: Sorskérdések. Magvető -Szépirodalmi Kiadó, Bp. 1989.
Péter László: Volt-e magyar társadalom a XIX. században? A jogrend és a civil társadalom képződése. In: Péter László: Az Elbától keletre. Osiris, 1998. Bp. 148-186.
Szekfű Gyula: Három nemzedék és ami utána következik. Bp. Maecenas, 1989.
Weis István: Mai magyar társadalom. Bp. 1930. Magyar Szemle Társaság.
Szabó Zoltán: Cifra nyomorúság. Bp. 1986.
Valuch Tibor: A jelenkori Magyar társadalom. Osiris, 2015.
Valuch Tibor (szerk.): Magyar társadalomtörténeti olvasókönyv 1944-től napjainkig. Osiris, 2004.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A főbb 20. századi magyar társadalmi folyamatok értelmezési lehetőségeinek ismerete.
b) képességei
&O
uml;nálló forrásértelmezés, résztémák összefoglalása.
c) attitűdje
A magyar társadalom fejlődésével kapcsolatos problémák, az egyenlőtlenség, az integrációs problémák iránti érzékenység kialakítása.
d) autonómiája és felelőssége
A társadalomtörténet főbb kérdéseinek önálló elemzése, véleményalkotás a 19-20. századi folyamatok természetére vonatkozóan, a források kritikus elemzése.