Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Társadalomtörténet az első világháborútól
Tárgy kódja: BBNSZ11400
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Keszei András
Tárgyleírás:

Az előadást kísérő szemináriumi kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat azokkal a legfontosabb, főként kortárs szövegekkel, amelyek különböző politikai és társadalomtudományi látószögekből közelítettek a korabeli magyar társadalomhoz.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bibó István: Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem. Bibó István: Válogatott tanulmányok. Vál.: Huszár Tibor. Magvető, Bp. 1986. Második kötet 569-619.

Lénárd Ödön: Erő az erőtlenségben. Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár: http://www.ppek.hu/konyvek/Lenard_Odon_Ero_az_erotlensegben_1.pdf

Németh László: Kisebbségben. In: N. L.: Sorskérdések. Magvető -Szépirodalmi Kiadó, Bp. 1989.

Péter László: Volt-e magyar társadalom a XIX. században? A jogrend és a civil társadalom képződése. In: Péter László: Az Elbától keletre. Osiris, 1998. Bp. 148-186.

Szekfű Gyula: Három nemzedék és ami utána következik. Bp. Maecenas, 1989.

Weis István: Mai magyar társadalom. Bp. 1930. Magyar Szemle Társaság.

Szabó Zoltán: Cifra nyomorúság. Bp. 1986.

Valuch Tibor: A jelenkori Magyar társadalom. Osiris, 2015.

Valuch Tibor (szerk.): Magyar társadalomtörténeti olvasókönyv 1944-től napjainkig. Osiris, 2004.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A főbb 20. századi magyar társadalmi folyamatok értelmezési lehetőségeinek ismerete.

b) képességei

&O

uml;nálló forrásértelmezés, résztémák összefoglalása.

c) attitűdje

A magyar társadalom fejlődésével kapcsolatos problémák, az egyenlőtlenség, az integrációs problémák iránti érzékenység kialakítása.

d) autonómiája és felelőssége

A társadalomtörténet főbb kérdéseinek önálló elemzése, véleményalkotás a 19-20. századi folyamatok természetére vonatkozóan, a források kritikus elemzése.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe