Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
Alakuljon ki a hallgatókban a korszerű természettudományos műveltség és tudás. Legyenek képesek a különböző természettudományi területekről származó ismeretek globális és integrált megközelítésére. Ismerjék és meg tudják magyarázni az élettelen természet működésének törvényszerűségeit, valamint legyenek képesek ezeket beépíteni a mindennapi élet kérdéseinek, problémáinak magyarázatába. A témák feltárásának folyamata integrálja a történetiséget és a szakmaiságot.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kanczler Gyuláné dr. – Bihariné dr. Krekó Ilona: Természetismeret az óvodapedagógus szak hallgatóinak. Elte Eötvös Kiadó, 2011.
Dr. Fejes Erzsébet - Kanczler Gyuláné dr.: A természet ünnepei. Kincs Könyvkiadó, 1999.
Dr. Fejes Erzsébet - Kanczler Gyuláné dr.: Mesélő természet. Kincs Könyvkiadó, 1995.
Ajánlott irodalom:
Dr. Endrédi Lajos: Természetismeret II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997.
Corine Stockley-Chris Oxlade-Jane Wertheim: Képes Usborne Enciklopédia. Park, 1994.
Lukács Ernőné-Péter Ágnes-Tarján Rezsőné: Tarkabarka fizika. Black & White Kiadó, 2001.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokument
umait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.
Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.
Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével.
b) képességei
A 3-7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitására, elemzésére és értékelésére.
Adaptív módon épít a 3-7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira.
c) attitűdje
d) autonómiája és felelőssége