Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Természetismeret-növény- és állatismeret az óvodában
Tárgy kódja: BBNOP03600
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Kissné Csorba Erika
Tárgyleírás:

A tantárgy célja:

Olyan óvodapedagógusok képzése, akik ismerik és értik az élő környezet elemeinek működését, továbbá felismerik az élő rendszerek, valamint élő és élettelen rendszerek közötti kapcsolatokat. Olyan átfogó biológiai ismereteket szereznek, melyek segítségével a gyakorlatban képesek lesznek magyarázatot adni az növény- és állatvilág működését érintő kérdésekre.

Ismerjék az idegen tájak élővilágát, meg tudják magyarázni elterjedésük okait. Ismerjék hazánk őshonos növény-és állatvilágát, valamint a védett növényeit, állatait és területeit.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

yle="font-family:"Times New Roman",serif;mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:HU">Kötelező irodalom:

dr. Tóth Irén: Biológiai ismeretek a környezetismeret-természetismeret tanításához. Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, 2004

Kanczler Gyuláné dr.-Bihariné dr. Krekó Ilona és Légler Judit: Növény -és állatismeret, ELTE Eötvös Kiadó, 2010.

Kanczler Gyuláné dr. – Bihariné dr. Krekó Ilona: Természetismeret az óvodapedagógus szak hallgatóinak. Elte Eötvös Kiadó, 2011

Dr. Fejes Erzsébet - Kanczler Gyuláné dr.: A természet ünnepei.  Kincs Könyvkiadó,1999

Dr. Fejes Erzsébet - Kanczler Gyuláné dr.: Mesélő természet. Kincs Könyvkiadó, 1995

Ajánlott irodalom:

Dr. Endrédi Lajos: Természetismeret II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997

Dr. Kanczler Gyuláné és Bihari Dr. Krekó Ilona - Ökológiai alapismeretek az óvodapedagógus szak hallgatóknak, Természetvédelem és Környezetvédelem, Elte Eötvös Kiadó, 2012

Simon Tibor, Csapody Vera: Kis növényhatározó. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.

Kalotás Zsolt: Nemzeti Parkok Magyarországon, Alexandra Kiadó, 2004

Réce füzetek: Óvodások környezeti nevelése

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.

Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.

Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével.

b)   képességei

A 3-7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitására, elemzésére és értékelésére.

Adaptív módon épít a 3-7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe