Tantárgy adatlapja
Választójog, mint alapjog
Oktatás célja:
A kurzus elvégzése után a hallgatók képesek lesznek megérteni a választójog alapvető összefüggéseit és problémáit. Megismerik a választójog kialakulásának lépéseit, a választójog további fejlesztése érdekében megválaszolandó problémákat.
A speciális kollégium célja, hogy a választójogot alapjogi megközelítésben vizsgálja. Az alkotmányjog főelőadás keretében ugyanis elsősorban a választójogi rendszerek és a magyar választójogi szabályozás kerül bemutatásra. A választójog viszont alapjog, amelyet az Alaptörvény XXIII. cikke is kimond. A választójog egy hosszú fejlődés eredményeként alakult, fejlődött, és folyamatosan tágult. A választójog, mint alapjog kapcsán olyan kérdésekre kell választ adni, mint pl. a belföldi lakóhellyel nem rendelkező választópolgárok szavazati joga, a családi választójog kérdése, az előzetes regisztráció problémája, és számos más aktuális, de egyben alapjogi problémákat felvető kérdés. A speciális kollégium keretében interaktív formában dolgozzuk fel ezen kérdéseket, amely során lehetőségük nyílik a hallgatóknak, hogy közelebbről is megismerkedhessenek a választójog aktuális kérdéseivel.
A tárgy hozzájárul az alapvető szakmai ismeretek (választójog) elmélyültebb megismeréséhez.
Tantárgy tartalma:
1. A követelményrendszer és a félév tematikájának ismertetése.
2. A választójog kialakulása, fejlődésének főbb állomásai
3. A választói jogosultság bővítésének okai és a cenzusok viszonya
4. A választói jogosultság jelenlegi korlátjai, különös tekintettel a gondokság alá helyezettek választójogának kérdésére
5. A nemzetiségek parlamenti képviseletének kérdései nemzetközi viszonylatban
6. A nemzetiségek parlamenti képviseletének kérdése Magyarországon
7. A határon túli szavazatok: a lakóhely követelménye, mint cenzus
8. A választójog eljárási korlátai. A szavazatok leadásának módja, mint az alapjog korlátja?
9. Az előzetes regisztráció, mint az alapjog korlátja?
10. A családi választójog. Utópia vagy lehetséges irány?
11. Felmerülő egyéb választójogi kérdések.
12. Értékelés a félév lezárása
Számonkérési és értékelési rendszere:
Aktív órai munka, és prezentáció vagy beadandó dolgozat elkészítése
Irodalom:
APPELBAUM, Paul S.: I vote. I count: Mental Disability and the Right to Vote. Psychiatric Services, vol. 51., no. 7. July 2000.
CARTER, Caroline: The Right to Vote for Non-Resident Citizens: Considered through the Example of East Timor. The University of Texas School of Law. 2011.
DZEHTSIAROU, Kanstantsin: Prisoner voting saga – Reasons for challenges. In: Helen HARDMAN – Brice DICKSON (editors): Electoral Right sin Europe – Advances and Challenges. London – New York, Routledge Taylor & Francis Group. 2017.
FISHKIN, Joseph: Equal Citizenship and the Individual Right to Vote. Indiana Law Journal, Vol. 86. 2011.
FISHKIN, Joseph: Weightless Votes. The Yale Law Journal, 2012/4.
FOSTER, Steve: Reluctantly Restoring Rights: Responding to the Prisoner's Right to Vote. Human Rights Law Review, Volume 9, Issue 3, 1 January 2009.
HART, Daniel– ATKINS, Robert: American Sixteen- and Seventeen-Year-Olds are ready to vote. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol. 633, The Chlid and Citizen (January 2011.).
ITZKOWITZ, Howard– OLDAK, Lauren: Restoring the Ex-Offender's Right to Vote: Background and Developments. American Criminal Law Review, Vol. 11, Issue 3 (Spring 1973).
KANTER, Arlene– RUSSO, Rebecca: The Right of People with Disabilities to Exercise Their Right to Vote Under the Help America Vote Act. Mental and Physical Disability Law Reporter, Vol. 30, No. 6 (November December 2006).
KOMAC, Miran: The protection of ethnic minorities in the Republic of Slovenia. In: Slovenia & European standards for the protection of national minorities. Ljubljana, Institute for Ethnic Studies, 2002.
KURUNCZI, Gábor: On the issue of the representation of nationalities in the Parliament In: Lea Láncos, Petra; Varga, Réka; Molnár, Tamás; Szabó, Marcel (szerk.) Hungarian Yearbook of International Law and European Law 2014