Tantárgy adatlapja
A tanegység egy olyan konceptuális modellt igyekszik felvázolni, melynek alapján a hallgatók számára a nemzetközi kapcsolatok konkrét jelenségei egy (illetve több) átfogó rendszeren belül értelmezhetőkké válnak. A tantárgy a szakterület jelenleg általánosan elfogadott legfontosabb megközelítéseit és értékeléseit kívánja megismertetni a hallgatókkal: a pozitivista-racionalista elméletek mellett a posztpozitivista-reflektív elméletek is helyet kapnak a féléves előadás során. A tanegység célja, hogy a tárgyat teljesítő hallgatóknak pontos képük legyen a nemzetközi kapcsolatok konstruktivista, institucionalista, marxista és poszt-marxista elméleteiről éppúgy, mint az ún. „realista”, ill. „liberális” iskolák elméleteiről. Követelmény továbbá, hogy a hallgató a teóriák pontos ismeretén túl a nemzetközi kapcsolatok főbb problémaköreinek (háború, béke, hegemónia, interdependencia, hatalom stabilitása, hatalom tranzíciója, függőség, stb.) általános elméleti megközelítésére és azok megkülönböztetett alkalmazására képes legyen. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelezo olvasmányok Jackson, R., Sorensen, G.: Introduction to International Relations: Theories and Approaches Oxford University Press 2007 ISBN-10: 0199285438, ISBN-13: 9780199285433 Ajánlott olvasmányok Buzan, B., Waever, O.: Regions and Powers: The Structure of International Security (Cambridge Studies in International Relations) Cambridge University Press 2004. ISBN-13: 978-0521891110 Keohane, R.: After Hegemony: Cooperation and Discord in the World Political Economy Princeton University Press; 2005ISBN-10: 0691122482 ISBN-13: 978-0691122489 Waltz, K.: Theory of International Politics McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages 1979 ISBN-10: 0075548526 ISBN-13: 978-0075548522 Wendt, A.: Social Theory of International Politics Cambridge University Press, 1999 ISBN 0521469600, 9780521469609 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Magas szinten ismeri és a magabiztos gyakorlati használhatóság követelményeinek megfelelően érti és értelmezi a legfontosabb társadalomtudományi összefüggéseket. Tájékozott a főbb ci vilizáció- és kultúraelméletekben, valamint ismeri az egyes régiók főbb gazdasági, politikai és társadalmi tendenciáit. Ismeri a társadalomtudományokra jellemző adatgyűjtési, feldolgozási és értelmezési technikákat, és a politikai kutatás megkülönböztető sajátosságait. b) képességei Képes megérteni az egyes államok főbb külpolitikai döntéshozatali mechanizmusát. valamint képes tájékozódni a különféle nemzetközi szervezetek döntéshozatali mechanizmusában. Képes definiálni a nemzetközi rendszer egyes szereplőinek gazdasági, politikai és kulturális érdekeit, illetve azok összefüggésrendszerét. Képes a szakmai feladatok megoldása során az önálló elemzésre, értékelésre és a különböző következtetések szintetizálására. Képes a hazai és külföldi társadalomtudományi források feltárására, feldolgozására és szakmai munkája során a leszűrt következtetések gyakorlati alkalmazására. Képes a társadalmi konfliktusok és problémák bonyolult rendszerében eligazodni, szűkebb szakterületén elmélyültebb ismereteire építve aktívan be tud kapcsolódni a konfliktusok feltárásának munkálataiba. |