Tantárgy adatlapja
A tantárgy a részben „Régészeti lelőhely-felderítés” ismeretanyagára építve ismerteti a régészeti topográfiai kutatások történetét, válfajait, a topográfiai kutatások útján nyert régészeti adatok kutatói szempontú feldolgozását, értelmezését. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak eredményeinek megismerése és elsajátítása a régészeti anyagismereti tudás gyakorlati alkalmazása. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
kötelező: Bruno David?Julian Thomas (eds.): Handbook of landscape archaeology. Left Coast Press, Walnut Creek 2010. (719 ps.) ISBN 9781598746167 Jankovich B. Dénes: Non-destructive investigations and excavations. in: H. Vaday Andrea?Jankovich B. Dénes? Kovács László: Archaeological investigations in County Békés 1986?-1992. Archeolingua, Budapest 2011. (pp. 21-72) ISBN 9789639911215 K. Németh András: A középkori Tolna megye templomai. ID Research Kft.?Publikon, Pécs 2011. (289 ps.) ISBN 9786155001482 Szatmári Imre: Békés megye középkori templomai. Békés Megyei Múzeumok Igazgatósága, Békéscsaba 2005. (214 ps.) ISBN 9637219587 Miklós Zsuzsa: Tolna megye várai. Históriaantik Könyvesház, Budapest 2007. (481 ps.) ISBN 978-963-7391-93-4 Benkő, Elek – Berta, Adrián – Bondár, Mária (szerk.): Hódmezővásárhely északi határa. Magyarország régészeti topográfiája. BTK Régészeti Intézet, Budapest 2022. (712 ps.) ISBN 9786155766589 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - geográfiai és geodéziai alapismeretek - régészeti topográfia készítésének gyakorlati módszerei b) képességei - a hallgatók megismerik a topográfiai kutatási módszerek történetét, módszereit, fajtáit, elsajátítják az önálló kutatáshoz szükséges elméleti alapokat - a kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete |