Tantárgy adatlapja
A tárgy az egyetemes, meghatározói előzmények és a kortárs külföldi és hazai poétikák (ill. poétikai jellegű tanulmányok stb.) figyelembe vételével mutatja be a magyar műfajpoétikai gondolkodás kezdeteitől (kb. XVIII. század közepe) a poétikatörténeti szakaszok, műfajpoétikai koncepciók irányait, jellegzetességeit, folyamatát. Kitér a műnemi poétikai koncepciók és a nyelv/nyelvszemlélet összefüggéseire. Érinti a korszaknak a témától - különösen a kezdeti periódusokban - elválaszthatatlan művelődéstörténeti folyamatait, a befogadó közösségek típusait. Kitér az irodalmi kánon változások és a meghatározó műfajok kölcsönhatására, a magyar és az európai típusú műfajrendszer kapcsolataira és a műfaj módosulások jellemzőire, a műfaj hierarchia korszakmeghatározó szerepére, valamint a modernséggel átalakuló műfajfelfogásra. Mindezt a leginkább meghatározó (kánonképző) művek illetve szerzőik elméleti munkáinak (pl. Csokonai, Schiller, Berzsenyi, Arany stb.) bevonásával téve érzékelhetővé, értelmezhetővé a hallgatók számára.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező és ajánlott irodalom:
IMRE László, Műfajok létformája XIX. századi epikánkban, Debrecen, 1996. ISBN 963472123 0
HITES Sándor, A magyarországi irodalmak műfajtörténete a 19. században (módszertani javaslat) = IRODALOMTÖRTÉNET 42:(2) pp. 131-149. (2011)
DOBOS István, Alaktan és értelmezéstörténet, Debrecen, 1995. ISBN 963 472 102 8
GENETTE, Gerard, Transztextualitás= Helikon 1996/1-2. Uő: Az elbeszélő diskurzus=Az irodalom elméletei I. szerk. THOMKA Beáta, Jelenkor-JPTE, Pécs, 1996. ISBN 963676052 7
ŽMEGAČ, Viktor, Történeti regénypoétika = Az irodalom elméletei I.
, szerk. THOMKA Beáta, Jelenkor-JPTE, Pécs, 1996. ISBN 963676052 7
New Literary History, Volume 34, Number 2, Spring 2003. és New Literary History, Volume 34, Number 3, Summer 2003. (Műfaj-elméleti tematikus számok)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz a régi magyarországi történetírás műfajainak, jellegzetességeinek, az irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak kérdéskörében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel megismeri e műfajok szövegtípusainak, történeti folyamatainak fő sajátosságait.
Tájékozott lesz az e műfajokhoz kapcsolódó szövegek és kulturális jelenségek irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
b) képességei
A tanegység elvégzésével a hallgató képes lesz értelmezni a történetírás körébe tartozó szövegek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint az irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
A téma jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban lesz képes írni és beszélni.
Képes lesz e műfajok szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket az irodalomtudomány szempontjából értelmezni.