Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Transzgenerációs családi kontextusok
Tárgy kódja: BMLMC01300M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szabó József
Tárgyleírás:

A Transzgenerációs családi kontextusok című tárgy középpontjában a transzgenerációs örökségek szemlélete áll, mely a családi viselkedésmintázatok, szokások, érzések, elvárások, szabályok, traumák, sorsmintázatok stb. generációs átörökítését helyezi középpontba.
A differenciált megközelítésben a vizsgálat két fókusza: mik azok a jelenségek, melyek többgenerációsan megismétlődnek, illetve milyen a következő generációkra gyakorolt hatásuk.
A kurzus célja, hogy a család-fókuszú szemléleti modelleken belül, a család működése köréből a transzgenerációs örökségek irányzatával a hallgató megismerkedjen. A kurzus során szó lesz az irányzat kialakulásának történetéről, elméleti kereteiről és módszereiről. Számba vesszük a transzgenerációs örökségek lehetséges forrásait; a transzgenerációs mechanizmus működését; továbbá az egyéni-, illetve családi működésmódra gyakorolt hatását, kitüntetetten az elakadásokra.
Szó lesz a transzgenerációs örökségként kapott „sebzett gyermeki én” típusairól és hogy mit is tegyünk a sérült én-résszel.
Áttekintjük a segítői lehetőségeket a transzgenerációs örökségek felismerésében és feldolgozásában, a családkonzultáció szakmai kompetenciáinak határain belül.
A félév során érintjük a transzgenerációs örökségekkel való gyakorlati munkának az indikációit, technikáit, az eszközök használatát.
Az előadás szorosan kapcsolódik az azonos félévben sorra kerülő „Családokkal végzett kutatások tudományos módszertana 2.” című szemináriummal, ahol a családfa-kutatás lehetőséget ad a transzgenerációs örökségek feltárására is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Kozma-Vízkeleti, D. (2019). Családi mintáink továbbélése párkapcsolatunkban. In B. Gutman (Ed.), Otthonról hoztuk. Családi mintáink és a párkapcsolatok. (pp. 63-103). Budapest, HU: Kulcslyuk. (ISBN 9786155932175) 
Pál, F. (2019). Mit tegyek a sérült részeimmel. In B. Gutman (Ed.), Otthonról hoztuk. Családi mintáink és a párkapcsolatok. (pp. 171-200). Budapest, HU: Kulcslyuk. (ISBN 9786155932175)
Rosta, A. (2021). Családspecifikus szemléleti modellek 3. Transzgenerációs szemlélet.
In A. Rosta & A. Riez Rostáné (Eds.), Szociálpedagógia-szak-szociálpedagógia. 178-197. Budapest, HU: L’Harmattan. (ISBN 9789634146957)
Varga, K. (2011). A transzgenerációs hatások az epigenetikai kutatások tükrében. Magyar Pszichológiai Szemle, 66(3), 507–532. DOI: 10.1556/MPSzle.66.2011.3.4.
AJÁNLOTT IRODALOM:
Carden, D. (2012). A staféta továbbadása: a káros minták átadásának folyamata. In H. Cloud, J. Townsend, D. Carder & E. Henslin, Családfánk titkai. Hogyan változtassunk káros családi mintáinkon? (pp. 65-91). Budapest, HU: Harmat. (ISBN 9789632880860)
Orvos-Tóth, N. (2018). Örökölt sors. Családi sebek és a gyógyulás útjai. Budapest, HU: Kulcslyuk. (ISBN 9786155932007)
Schützenberger, A. A. (2016). Hogyan építsd fel a genoszociogramodat? In A. A. Schützenberger, Ős-szindróma. Transzgenerációs pszichoterápia és a családfa re

jtett kötelékei. (pp. 93-107). Budapest, HU: Medicina. (ISBN 9789632265896)
Wolynn, M. (2021). Örökölt családminták. Budapest, HU: Édesvíz. (ISBN 9789635297023)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a család transzgenerációs öröksége megközelítésének elméleti alapjait.
Birtokolja a családfa kutatás eszközének elméleti kereteit.
Ismeri a család rendszerszemléletű megközelítésének összetevőit, a megfelelő intervenciók és hatásmechanizmusok lehetőségeit.
b) képesség
Képes felismerni az egyéni és családi transzgenerációs örökségeket, kitüntetetten a negatív hatású, elakadásokat okozó jellegzetes (viselkedésbeli, szokási, kapcsolati, kommunikációs, gondolkodásmódú, traumatikus stb.) mintázatokat.
Képes a transzgenerációs örökségekben rejlő pozitív potenciálok felismerésére és a család javát szolgáló felhasználására.
Képes a genogram használatára (felvételére, elemzésére).
Képes a családok működésének rendszerszemléletű elemzésére, a nevelőcsaládokban, lakásotthonokban felmerülő problémák esetén is rendszerszemléletben gondolkodni.
c) attitűd
Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Preventív szemlélet jellemzi (megelőzés, ártalomcsökkentés, lelki egészségvédelem).
d) autonómia és felelősség
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe