Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Vallási és Etnikai kisebbségek Grúziában
Tárgy kódja: BRXSU05000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Aláírás megszerzése
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Kovács Bálint
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

Az elmúlt két évtized során Grúzia jelentős lépéseket tett egy demokratikus politikai rendszer kiépítése felé, jóllehet a posztszovjet társadalmi struktúra számos területen még mindig érezhető. Ennek fontos részét képezi az etnikai kisebbségek integrációját célzó programok kidolgozása, valamint a jogszabályok nemzetközi szintű harmonizálása. E tekintetben Grúzia már 2005-ben ratifikálta a Nemzeti Kisebbségek Védelméről szóló Európai Keretegyezményt, később pedig elfogadta a Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek Európai Chartáját is.

Grúzia „nemzeti vallása” az ortodoxia, amelyet a lakosság túlnyomó többsége követ, és amely önálló pátriárka által vezetett autokefál egyházként szerveződik. Az etnikai és vallási kisebbségek – jóllehet történelmileg régóta jelen vannak az országban – számos kihívással szembesülnek fennmaradásuk érdekében. Az etnikai és vallási kisebbségek, mint két tág kategória átfedhetik egymást, bár ez nem minden esetben van így. Grúzia lakosságának mintegy egyhatodát alkotják etnikai és vallási kisebbségek. A legnagyobb kisebbségi közösséget az azeriek alkotják a Kvemo Kartli és Kakheti régiókban, őket követik az örmények, akik Samtskhe-Javakheti térségében alkotják a lakosság többségét. Mindkét csoport nyelvileg és vallásilag is különbözik a nemzeti többségtől. Emellett kisebb abház, orosz, asszír, görög, zsidó és egyéb közösségek is megtalálhatók az országban.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A kurzus célja, hogy a résztvevők betekintést nyerjenek Grúzia etnikai és vallási kisebbségeinek világába, megismerjék azok kulturális és történelmi hátterét, valamint a hozzájuk kapcsolódó állami közigazgatási struktúrákat.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

A mobilitási időszak során gyűjtött anyagok és információk rendszerezése és strukturálása, valamint az elméleti tudás gyakorlati alkalmazása.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bishku, M. B. (2022). The status and limits to aspirations of minorities in the South Caucasus states. https://doi.org/10.1177/23477989221115917

Cornell, S. E. (2001). Small nations and great powers: A study of ethnopolitical conflict in the Caucasus (pp. 1–10). London & New York: Curzon Press.

Wheatley, J. (2009). Managing ethnic diversity in Georgia: One step forward, two steps back. Central Asian Survey, 28(2), 119–134. https://doi.org/10.1080/02634930903034880

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Eastwood, W. (2015). Reframing national locality: Religious minorities using history to transform local experience in Georgia. National Identities, 17(1), 25–43. https://doi.org/10.1080/14608944.2014.920807

https://doi.org/10.1080/14608944.2014.920807

Forker, D., & Botkoveli, N. (2024). Resilience through language? A case study of three minority communities in Georgia. International Journal of Multilingualism. https://doi.org/10.1080/14790718.2024.2328140

Kahraman, A. (2021). Azeris and Muslim Ajarians in Georgia: The swing between tolerance and alienation. Nationalities Papers, 49(2), 308–325. https://doi.org/10.1017/nps.2020.41

Rodziewicz, A. (2022). Between orthopraxy and orthodoxy: International Yezidi Theological Academy in Tbilisi. Kulturní Studia, 18(1), 81–116. https://doi.org/10.7160/KS.2022.180104

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A kurzus célja, hogy a hallgatók mélyebb ismereteket szerezzenek Grúzia vallási és etnikai kisebbségeiről különböző társadalmi szempontok feltárásán keresztül. Emellett fejleszti a szövegértelmezési és közvetítési készségeiket is. A hallgatók különféle műfajú és témájú szövegekkel dolgoznak, kritikai elemzési módszereket alkalmazva annak érdekében, hogy önállóan és felelősségteljesen hozzanak létre és közvetítsenek professzionális tartalmat szóban és írásban egyaránt. A kurzus végére ezekről a készségeikről egy átfogó prezentáció keretében adnak számot.kulturális környezetek sajátosságait komparatív szemszögből vizsgálva a hallgatók összehasonlító elemzési készségeit is fejleszti a kurzus.

 

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

nemzetközi program BNNX-XNP Nemzetközi program képzése Nappali angol 1 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe