Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
A vállalatvezetők minden korábbinál komplexebb és dinamikusabban változó gazdasági és társadalmi környezetben navigálják a rájuk bízott szervezeteket és emberi közösségeket. A társadalmi jól-lét szempontjából kitüntetett fontosságú az üzleti szervezetek sikeressége és vezetőinek professzionális, hiteles és etikus működése. A tantárgy célja, hogy a résztvevőket megismertesse a legkorszerűbb vezetéselméleti tudással és módszerekkel, annak érdekében, hogy a szervezetek kihívásaira globálisan is versenyképes és fenntartható válaszokat tudjanak adni. Olyan vezetők fejlesztését célozzuk meg, akik képesek vonzó vízió és küldetés mentén emberi közösségeket szervezni és sikeresen vezetni. A kurzusban hallgatóinkat felvértezzük a stratégialkotási folyamat vezetéséhez szükséges ismeretekkel, gyakorolhatják az innovatív szervezeti struktúrák és munkaszervezési módszerek használatát. A legújabb motivációelméleti és leadership kutatások eredményeire építve a kurzusban egyénre szabott vezetőfejlesztést végzünk, annak érdekében, hogy a résztvevők megformálhassák személyes és autentikus vezetői hivatásukat, vezetési stílusukat.
Tantárgy tartalma:
- A
- A szervezeti környezet komplex elemzésének módszerei. Domináns és hibrid gazdasági logikák alkalmazása az üzleti modellek kialakításában és a stratégialkotásban.
- Többdimenziós vezetői emberkép alkalmazása a munkavállalói motiváció és elköteleződés folyamatában.
- Vállalati küldetés és vízió megalkotása – a munkavállalói részvétel lehetőségei a döntéshozatalban. A szervezeti belső kommunikáció korszerű személyes és online eszközei.
- A stratégia kettős képesség kialakítása – a felsővezetői döntéshozatal kompetenciái.
- Stratégia és a szervezeti struktúra kapcsolata. Gyakorlati példák a funkcionális, divizionális, mátrix, team, duális, agilis és teal szervezeti formák kialakítására és alkalmazására.
-
e="line-height:115%;margin-bottom:13px;margin-left:70pt;text-align:justify;">Üzleti intelligencia rendszerek, korszerű vezetésirányítási és munkaszervezési eszközök használata.
- ICT innovációk alkalmazása a vállalatvezetésben. Automatizálási lehetőségek és kihívások az SSC szervezetekben és az ügyfélszolgálati munkában.
- Értelemteli (meaningful) szervezetek kialakítása. Az etikus vállalati működés és CSR tevékenység alkalmazási lehetőségei a munkavállalói elköteleződés fejlesztésében.
- Leadership modellek (transzformációs, szolgáló, reflektív, etikus, autentikus vezetés) alkalmazása a személyes vezetői hivatás és vezetési stílus megformálásához
- Szervezeti kultúra és életciklus modellek alkalmazása globális környezetben. A magyar üzleti szervezetek kulturális sajátosságai a GLOBE modell alapján. KKV és start-up vállalkozások növekedésének speciális kihívásai és megoldásai.
- Innovációs szervezeti kultúra fejlesztésének módszerei, szervezeti hálózatok lehetőségei, korszerű változásvezetési eszközök.
Számonkérési és értékelési rendszere:
Gyakorlati jegy
Csoportos esettanulmány megoldások prezentálása, megvitatása és értékelése. Vezetőfejlesztési önreflexiós tanulási napló. Írásos beadandó feladatként személyes vezetői hivatás és vezetési stílus kidolgozása.
Irodalom:
Kötelező irodalom:
Dobák Miklós – Antal Zsuzsanna (2015): Vezetés és szervezés: Szervezetek kialakítása és működtetése. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2015., ISSN 2061-6430
Bakacsi Gyula (2004): A szervezeti magatartás és vezetés, AULA kiadó, Budapest, 2004, ISBN 963 9585 49 1 Mullins, L. J. (2016): Management & Organisational Behaviour, Pearson Education Limited, Edinburgh Gate, UK, 11th edition, ISBN 978-1-292-08848-8
Csedő Z., Zavarkó, M. és Sára,
Z (2019): Tudásmenedzsment és stratégiai ketős képesség – Felsővezetői döntések elemzése az innovációs stratégia megvalósítása során. Vezetéstudomány, 50 (3). pp. 36-49.
Ajánlott irodalom:
Richard L., Daft, Jonathan Murphy and Hugh Willmott (2020): Organization Theory & Design, Cengage Learning EMEA, 4th edition, 2020, ISBN-13: 978-1473765900
Csath, Magdolna (2021): Közepes fejlettség, gazdasági szerkezet, termelékenység és az MKKV szektor = Middle level development, economic structure, productivity and the MSME sector, Köz-gazdaság, 16 (2). pp. 78-90.
Bakacsi Gyula (2018): A hálózatoké a jövő, In: Aczél Petra, Csák János, Szántó Zoltán Oszkár (szerk.) Társadalmi Jövőképesség – Egy új tudományterület bemutatkozása, Budapesti Corvinus Egyetem Társadalmi Jövőképesség Kutatóközpont (2018), pp. 269-300.
Szűcs Helga és Szukits Ágnes (2021): Üzleti intelligencia rendszerek felhasználói elfogadása egy hazai középvállalat példáján. Vezetéstudomány, 52 (10). pp. 28-41.
F. Herzberg (2003): One more time: How do you motivate your employees, HBR, January 2003, pp. 3-11.
A. Argandona (2003): Fostering values in organizations, Journal of Business Ethics, Vol. 45, pp. 15-28A.
G. Stone and K. Patterson (2005): The history of leadership focus. Servant Leadership Research Roundtable – August 2005