Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Vezetés és szervezés
Tárgy kódja: JMKG101XX0
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/12/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: Heller Farkas Közgazdaságtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Katona Klára Krisztina
Tárgyleírás:

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A vállalatvezetők minden korábbinál komplexebb és dinamikusabban változó gazdasági és társadalmi környezetben navigálják a rájuk bízott szervezeteket és emberi közösségeket. A társadalmi jól-lét szempontjából kitüntetett fontosságú az üzleti szervezetek sikeressége és vezetőinek professzionális, hiteles és etikus működése. A tantárgy célja, hogy a résztvevőket megismertesse a legkorszerűbb vezetéselméleti tudással és módszerekkel, annak érdekében, hogy a szervezetek kihívásaira globálisan is versenyképes és fenntartható válaszokat tudjanak adni. Olyan vezetők fejlesztését célozzuk meg, akik képesek vonzó vízió és küldetés mentén emberi közösségeket szervezni és sikeresen vezetni. A kurzusban hallgatóinkat felvértezzük a stratégia alkotási folyamat vezetéséhez szükséges ismeretekkel, gyakorolhatják az innovatív szervezeti struktúrák és munkaszervezési módszerek használatát. A legújabb motivációelméleti és leadership kutatások eredményeire építve a kurzusban egyénre szabott vezetőfejlesztést végzünk, annak érdekében, hogy a résztvevők megformálhassák személyes és autentikus vezetői hivatásukat, vezetési stílusukat.

 

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

 

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

    1. A szervezeti környezet komplex elemzésének módszerei. Domináns és hibrid gazdasági logikák alkalmazása az üzleti modellek kialakításában és a stratégia alkotásban.
    2. Többdimenziós vezetői emberkép alkalmazása a munkavállalói motiváció és elköteleződés folyamatában.
    3. Vállalati küldetés és vízió megalkotása – a munkavállalói részvétel lehetőségei a döntéshozatalban. A szervezeti belső kommunikáció korszerű személyes és online eszközei.
    4. A stratégia kettős képesség kialakítása – a felsővezetői döntéshozatal kompetenciái.
    5. Stratégia és a szervezeti struktúra kapcsolata. Gyakorlati példák a funkcionális, divizionális, mátrix, team, duális, agilis és teal szervezeti formák kialakítására és alkalmazására.
    6. Üzleti intelligencia rendszerek, korszerű vezetésirányítási és munkaszervezési eszközök használata.
    7. ICT innovációk alkalmazása a vállalatvezetésben. Automatizálási lehetőségek és kihívások az SSC szervezetekben és az ügyfélszolgálati munkában.
    8. Értelemteli (meaningful) szervezetek kialakítása. Az etikus vállalati működés és CSR tevékenység alkalmazási lehetőségei a munkavállalói elköteleződés fejlesztésében.
    9. Leadership modellek (transzformációs, szolgáló, reflektív, etikus, autentikus vezetés) alkalmazása a személyes vezetői hivatás és vezetési stílus megformálásához
    10. Szervezeti kultúra és életciklus modellek alkalmazása globális környezetben. A magyar üzleti szervezetek kulturális sajátosságai a GLOBE modell alapján. KKV és start-up vállalkozások növekedésének speciális kihívásai és megoldásai.
    11. Innovációs szervezeti kultúra fejlesztésének módszerei, szervezeti hálózatok lehetőségei, korszerű változásvezetési eszközök.

 

Az értékelés kritériuma:

 

Az alkalmazott oktatási módszerek:

 

Kötelező irodalom:

Dobák Miklós – Antal Zsuzsanna (2015): Vezetés és szervezés: Szervezetek kialakítása és működtetése. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2015., ISSN 2061-6430

Bakacsi Gyula (2004): A szervezeti magatartás és vezetés, AULA kiadó, Budapest, 2004, ISBN 963 9585 49 1 Mullins, L. J. (2016): Management & Organisational Behaviour, Pearson Education Limited, Edinburgh Gate, UK, 11th edition, ISBN 978-1-292-08848-8

Csedő Z., Zavarkó, M. és Sára, Z (2019): Tudásmenedzsment és stratégiai kettős képesség – Felsővezetői döntések elemzése az innovációs stratégia megvalósítása során. Vezetéstudomány, 50 (3). pp. 36-49.

 

Ajánlott irodalom:

Richard L., Daft, Jonathan Murphy and Hugh Willmott (2020): Organization Theory & Design, Cengage Learning EMEA, 4th edition, 2020, ISBN-13: 978-1473765900

Csath, Magdolna (2021): Közepes fejlettség, gazdasági szerkezet, termelékenység és az MKKV szektor = Middle level development, economic structure, productivity and the MSME sector, Köz-gazdaság, 16 (2). pp. 78-90.

Bakacsi Gyula (2018): A hálózatoké a jövő, In: Aczél Petra, Csák János, Szántó Zoltán Oszkár (szerk.) Társadalmi Jövőképesség – Egy új tudományterület bemutatkozása, Budapesti Corvinus Egyetem Társadalmi Jövőképesség Kutatóközpont (2018), pp. 269-300.

Szűcs Helga és Szukits Ágnes (2021): Üzleti intelligencia rendszerek felhasználói elfogadása egy hazai középvállalat példáján. Vezetéstudomány, 52 (10). pp. 28-41.

F. Herzberg (2003): One more time: How do you motivate your employees, HBR, January 2003, pp. 3-11.

A. Argandona (2003): Fostering values in organizations, Journal of Business Ethics, Vol. 45, pp. 15-28A.

G. Stone and K. Patterson (2005): The history of leadership focus. Servant Leadership Research Roundtable – August 2005

 

A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:

a) tudása: T1, T3, T4, T5, T6

b) képességei: K1, K2, K3, K5, K7

c) attitűdje: A1, A3, A4, A7

d) autonómiája és felelőssége: F1, F2, F3, F5, F6

 

Tantárgy oktatója:

Dr. Szilas Roland

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Master of Business Administration (MBA) JMLG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév JÁK
Master of Business Administration (MBA) JMNG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév JÁK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe