Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Vezetéselmélet
Tárgy kódja: JOKG485XA0
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/2/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Beszámoló (háromfokozatú)
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: JÁK Heller Farkas Közgazdaság-tudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Mányó-Váróczi Violetta
Tárgyleírás:

Oktatás célja:

A hallgatók ismerjék meg a vezetési tevékenység összetettségét. A vezető tevékenységét a szervezetben -a kontingencia-modell logikáját követve- a vezetési funkciók oldaláról közelítjük meg. Ennek kapcsán először a célkitűzés és a stratégiaalkotás folyamatát, valamint az egyes szakaszok tartalmát tárgyaljuk. Kiemelt szerephez jut a szervezési és szervezetalakítási tevékenység, illetve annak tárgya a szervezeti struktúra, vagyis a funkcionális-, a divízionális-, a mátrix-, a projekt- és a team-szervezetek.

Kialakítandó kompetenciák:

a) tudása

- Ismeri a szervezet, a szervezeti kultúra, szervezeti munka alapjellemzőit.

b) képessége

-

pan style='mso-spacerun:yes'>  Képes megalapozott döntések meghozatalára, világos motiváció és indoklás mellett.

- Képes az állami és magánszervezetek irányításában való közreműködésre.

c) attitűdje

-  Nyitott a szakmai továbbképzésben való részvételre.

- Kész folytonos önálló tanulásra és új ismeretek megszerzésére.

d) autonómiája és felelőssége

- Önállóan, pontosan végzi munkáját, törekszik a formai világosságra az írott és verbális feladatteljesítés során.

- Elfogadja a szakmai együttműködés kereteit, a rá háruló szerepeket és funkciókat, a közös munkából származó felelősséget.

 

Tantárgy tartalma:

  1. A szervezet fogalma, szervezeti struktúrák
  2. A szervezet belső érintettjeinek feladatai, céljai és érdekei
  3. A szervezet mikro- és makrokörnyezete, elemzési módszerek
  4. A szervezet és a vezetés kapcsolata, vezetéselmélet
  5. A vezetés fogalma, vezetői típusok
  6. Vezetési funkciók
  7. Tervezés és döntéshozatal, szervezeti célok, operatív-, taktikai- és stratégiai tervezés
  8. Szervezés, szervezettervezés
  9. Közvetlen irányítás, motiváció, egyéni-, csoport és szervezeti célok
  10. Ellenőrzés, visszacsatolás
  11. Koordináció, a tevékenységek összehangolása
  12. Vezetői szerepek és vezetői készségek
  13. Sajátos vezetési kérdések, etika és társadalmi felelősség
  14. Esettanulmányok feldolgozása

 

Számonkérési és értékelési rendszere:

Nappali tagozaton maximum 2 hiányzás engedélyezett.

Az érdem

jegy: a félév során az előadásokon és házi feladatokra kapott pontok és egy a félév végén megtartott prezentáció alapján kerül megállapításra.

Levelező tagozaton egy beadandó feladat határidőre történő elkészítésével szerezhető meg az érdemjegy.

 

Irodalom:

Kötelező irodalom:

 

Ajánlott irodalom:

Nemes Ferenc: Vezetési ismeretek és módszerek. Macropolis Nyomda, Budapest, 2011. ISBN 963 03 5565 5

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

európai és nemzetközi igazgatás JMLJ-ENI mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév JÁK
igazságügyi igazgatási JANJ-II alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév JÁK
igazságügyi igazgatási JALJ-II alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév JÁK
jogász JONJ-JOG osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév JÁK
jogász JOLJ-JOG osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév JÁK
közszolgálati JALG-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév JÁK
nemzetközi igazgatási JALJ-NI alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév JÁK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe