Tantárgy adatlapja
A kurzus a világ posztklasszikus társadalmainak
fejlődésére helyezi a hangsúlyt, különös tekintettel a középkori Nyugatra és
Bizáncra, Kínára, Dél-Ázsiára és az Amerikai kontinens országaira. Az alábbi
globális történelmi témák központi szerepet kapnak a kurzus során: nomád
birodalmak és az eurázsiai integráció, az Indiai Óceán medencéjének gazdasági
integrációja, a „periféria” régióinak integrációja, az Amerikai kontinens
országainak és Óceániának centralizációja és az atlanti világ
kapcsolatai. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom
(jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás
adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező: Jerry Bentley, et al. Traditions and Encounters: A Global
Perspective on the Past, 6th edition, (McGraw Hill, 2014). A Compact Anthology of World Literature, Vol. 2,
(University of North Georgia Press), https://ung.edu/university-press/books/compact-anthology-world-literature.php Einhard, The Life of Charlemagne, Fordham Medieval
Sourcebook, Fordham University, https://sourcebooks.fordham.edu/basis/einhard.asp Ajánlott: Phillip Parker, World History from the Ancient World to
the Modern, DK, Illustrated Edition, 2017). Colin McEvedy, The New Penguin Atlas of Ancient History,
(New York: Penguin, 2003). The Penguin Historical Atlas of The Medieval World, (New
York: Penguin, 2005). Martin Puncher, The Norton Anthology of World Literature,
Beginnings to 1500. 4th Edition, (Norton, 2018). Cyril Byrch, Anthology of Chinese Literature: Volume I:
From Early Times to the Fourteenth Century, (Grove Press, 1994) |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása,
amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
tudása - a hallgató megismeri az adott témához/időszakhoz
kapcsolódó legfontosabb eseményeket, helyeket, neveket és dátumokat - a hallgató találkozik az adott témához/időszakhoz
kapcsolódó legfontosabb forrásanyaggal és szakirodalommal képességei - a kronológiai gondolkodás elsajátítása; a folyamatosság
és az időbeli változás megértése - a forrásanyagokon és szakirodalmon alapuló történelmi
megközelítés, elemzés és értelmezés képessége |