Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Vizuális antropológia
Tárgy kódja: BBNST04100
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Habos Dorottya
Tárgyleírás:

A „Vizuális antropológia” c. tantárgy alapszintű elméleti és gyakorlati ismereteket nyújt a szabadbölcsész hallgatóknak egy olyan tárgyban, amely a kép funkcióját (különösképpen a technikai kép rögzítésének különböző módjait) vizsgálja a kulturális antropológiában. A történeti áttekintés után, (amelyben nagy hangsúlyt fektetünk a tudományág ún. reflexív fordulatára) a hallgatók megismerkedhetnek a kortárs vizuális antropológia főbb kérdéseivel, elméleti és gyakorlati problémáival. Friss ismereteik felhasználásával a projektalapú oktatási formában elemeznek vizuális antropológiai munkákat, feltérképezik a vizuális antropológiához köthető intézmények rendszerét, megismerkednek a társadalomtudományok módszertani alapkérdéseivel.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Christie, Ian 2007. Disbelieving Documentary. In: Joram ten Brink (ed.) Building Bridges – The Cinema of Jean Rouch London: Wallflower Press, pp. 267-276. ISBN 978-1905674480

Crawford, Peter Ian - Turton David (eds.) 1992. Film as ethnography. Manchester; New York: Manchester University Press in association with the Granada Centre for Visual Anthropology; New York. ISBN 978-0719036835

Dialektus 2002. Filmkatalógus és vizuális antropológiai írások. Füredi Zoltán-Gergely István-Komlósi Orsolya (szerk.), Palantír Film Vizuális Antropológiai Alapítvány

Dialektus 2004. A valóság filmjei. Tanulmányok az antropológiai filmről és filmkatalógus. Palantír Film Vizuális Antropológiai Alapítvány

Geertz, Clifford 2001: Mély játék: jegyzetek a bali kakasviadalról; „Sűrű leírás”. Út a kultúra értelmező elméletéhez; „A bennszülöttek szemszögéből”: az antropológiai megértés természetéről  In: Az értelmezés hatalma. Budapest: Osiris, pp. 144-193; 194-226; 227-245. ISBN 9638384522

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató tájékozott a filmtörténetben és a filmelméletekben.

Ismeri a filmelemzés módszereit, elméleti alapjait és jelentőségét.

Átlátja a filmi kompozíciót, a filmi elbeszélést.

Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.

Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.

b) képességei

Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.

Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.

Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.

c) attitűdje

Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.

Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.

Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.

Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.

Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.

d) autonómiája és felelőssége

Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.

Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.

Véleményét argumentumokra alapozza.

Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.

Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.

Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.

Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe