Tantárgy adatlapja
Az előadás (jórészt Marion G. Müller és Ann Marie
Sewald Barry munkáit részleteikben is követve) a vizualitás látszólagos
érthetőségét tekinti kiindulópontjául. Ez a látszólagos érthetőség adja a
vizuális kommunikáció tudományának fogalmi erejét – hiszen értelmezői
potenciáljába be kell vonnia különböző tudományágak nézőpontjainak
eredményeit ahhoz, hogy ez a látszólagos érthetőség egy újfajta, reflexív
látásmódban valódi értéssé változhasson. A vizuális kommunikáció tudománya a
létrehozás – elemzés, (előzmények) a termék – elemzés, (a munka, a mű, a
termék) és a hatás – elemzés (fogadtatás) szintjén végzi vizsgálódásait. A
vizuális kommunikációkutatásnak a kép legalább megközelítő meghatározására
szüksége van. Aby Wartburg a materiális–immaterialista dilemma
megoldásához a leképzés (Abbild) és gondolati kép (Denkbild) fogalmából indul
ki. H.Gombrich, Christian Doelker, Richard Brilliant, Daniel J. Boorstin,
W. T. J. Mitchell és mások újabb és újabb szempontokkal, hangsúlyokkal
gazdagították a vizuális kommunikáció tudományát. Vizsgálódásunk hangsúlyos
elemeit jelentik még a filozófiai, a fiziológiai, a nyelvtudományi és
jelelméleti, a pszichológiai-pedagógiai, a kommunikáció-, médiatudományi, a
társadalomtudományi, a történeti-etnológiai és a művészettörténeti alapokból
kiinduló vizuális kommunikációval foglalkozó iskolák eredményei. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok 1-12. Az előadó elektronikus formátumú jegyzete
megtalálható a szak honlapján Ajánlott irodalom - Ann Marie Seward Barry: Visual
Intelligence. Perception, Image and Manipulation in Visual Kommunikation. 1997. - Klaus Sachs-Hombach
(szerk.): Bildwissenschaft. Disziplinen, Themen, Methoden. 2005. - Marion G. Müller:
Grundlagen der visuellen Kommunikation. 2003./2016 - Bálványos Huba (Szerk.): Látás
és szemléltetés. Szöveggyűjtemény. Budapest, Balassi Kiadó, 2003. - Bauer György: A
születő új, tiszta pillanata. Budapest, Artphoto-Press, 2002. - Töreky Ferenc: Vizuális
kommunikáció. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002. - Arnheim, Rudolf: A
vizuális élmény. Az alkotó látás pszichológiája. Budapest, Gondolat, 1979. - Heywood, Ian – Barry
Sandywell: Interpreting Visual Culture. London, Routledge, 1999. - Horányi Özséb Szerk. A
sokarcú kép. Válogatott tanulmányok a képek logikájáról. Budapest, Typotex, 2003. - Mirzoeff, Nicholas: An
Introduction to Visual Culture. London, Routledge, 1999. -
Panovsky, Erwin: Jelentés a vizuális művészetekben. Budapest,
Gondolat, 1984. |