Tantárgy adatlapja
Az
előadások a vizuális kommunikáció kutatásának több lehetséges aspektusát
tárgyalják. A percepció, vizuális észlelés emberi sajátosságait, a kognitív
tudomány megközelítését látás és megismerés kapcsolatáról, szemiotika és
vizualitás viszonyát, képek és jelek összefüggését, a képi retorika fogalmát,
a vizuális alakzatok problémáját, a vizuális narráció, kép és elbeszélés
problémakörét, a vizuális tartalomelemzési módszer használhatóságát, a
pszichoanalízis, szubjektum, szexualitás, tudatalatti szerepét a vizuális
élményben, a feminista megközelítés látványra vonatkozó következményeit,
illetve a vizuális öröm fogalmát, valamint a kritikai kultúrakutatás és
vizuális kommunikáció kölcsönhatásait. A félév végén helyet kap az
összefoglalás: vagyis a módszerek, elméletek és tudományágak különbségei és
vegyíthetősége, valamint párhuzamos használhatóságaik – mindezt a kultúra
vonatkozásrendszereiben. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Heath, S.:
Narratív tér. In: Vajdovich, Gy. (szerk.): A kortárs filmelmélet útjai.
Szöveggyűjtemény. Budapest: Palatinus, 2004. 119–182. SBN:
9789639487666 -
Gombrich, E.
H.: Művészet és illúzió. A képi ábrázolás pszichológiája. Budapest: Gondolat,
1972. 171–298; 324–349. ISBN: 963-9283-64-9 -
Williams,
Raymond: Kultúra. A kultúra elemzése. In. Wessely Anna (szerk.): A kultúra
szociológiája. Osiris, 1998. 28-41. ISBN: 9633894069 Ajánlott
irodalom: -
Bán A.-Beke L.
(szerk.): Fotóelméleti szöveggyűjtemény. Budapest: Enciklopédia, 1997.
161-202. ISBN: 9789638477262. -
Berger, A. A.:
Seeing is Believing. An Introduction to Visual Communication. London:
McGraw-Hill Humanities, 2007. ISBN: 10: 0073512028; -
Smith,
Kenneth–Moriarty, Sandra–Barbatsis, Gretchen–Kenney, Keith: Handbook of
Visual Communication. Theory, Methods and Media. Manwah, N.J.: Lawrence
Erlbaum Associates, 2005. ISBN: 0-8058-4178-4 |