Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Vizuális kommunikáció és kultúra
Tárgy kódja: BMLKM03400M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kovács Ákos
Tárgyleírás:

 

Az előadások a vizuális kommunikáció kutatásának több lehetséges aspektusát tárgyalják. A percepció, vizuális észlelés emberi sajátosságait, a kognitív tudomány megközelítését látás és megismerés kapcsolatáról, szemiotika és vizualitás viszonyát, képek és jelek összefüggését, a képi retorika fogalmát, a vizuális alakzatok problémáját, a vizuális narráció, kép és elbeszélés problémakörét, a vizuális tartalomelemzési módszer használhatóságát, a pszichoanalízis, szubjektum, szexualitás, tudatalatti szerepét a vizuális élményben, a feminista megközelítés látványra vonatkozó következményeit, illetve a vizuális öröm fogalmát, valamint a kritikai kultúrakutatás és vizuális kommunikáció kölcsönhatásait. A félév végén helyet kap az összefoglalás: vagyis a módszerek, elméletek és tudományágak különbségei és vegyíthetősége, valamint párhuzamos használhatóságaik – mindezt a kultúra vonatkozásrendszereiben.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-          Heath, S.: Narratív tér. In: Vajdovich, Gy. (szerk.): A kortárs filmelmélet útjai. Szöveggyűjtemény. Budapest: Palatinus, 2004. 119–182. SBN: 9789639487666

-          Gombrich, E. H.: Művészet és illúzió. A képi ábrázolás pszichológiája. Budapest: Gondolat, 1972. 171–298; 324–349.  ISBN: 963-9283-64-9

-          Williams, Raymond: Kultúra. A kultúra elemzése. In. Wessely Anna (szerk.): A kultúra szociológiája. Osiris, 1998. 28-41. ISBN: 9633894069

 

Ajánlott irodalom:

-          Bán A.-Beke L. (szerk.): Fotóelméleti szöveggyűjtemény. Budapest: Enciklopédia, 1997. 161-202.  ISBN: 9789638477262.

-          Berger, A. A.: Seeing is Believing. An Introduction to Visual Communication. London: McGraw-Hill Humanities, 2007. ISBN: 10: 0073512028;

-          Smith, Kenneth–Moriarty, Sandra–Barbatsis, Gretchen–Kenney, Keith: Handbook of Visual Communication. Theory, Methods and Media. Manwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. ISBN: 0-8058-4178-4

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMLT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe