Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Topics of US constitutional law
Tárgy kódja: JOAJ483XA0
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/2/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Beszámoló (háromfokozatú)
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: JÁK Alkotmányjogi Tanszék
Tárgyfelelős oktató: Dr. Csink Lóránt
Tárgyleírás:

A kurzus nyelve angol.

Oktatás célja:

Az oktatás célja (a KKK 7.1.1. és 8.1.1. pontjában foglalt elemeknek való megfeleltetéssel):

 

A kurzus célja, hogy az Egyesült Államok alkotmányos berendezkedésébe betekintést adjon. Kitér az amerikai és európai alkotmányos berendezkedések közötti legjelentősebb különbségekre, elemzi azok okait.

Az oktatás célja továbbá áttekinteni az USA kialakulásának folyamatát, főbb állomásait. Részletesen foglalkozik az első alkotmány-kiegészítés tartalmával, elemzi a véleménynyilvánítás szabadságának, illetve általában a politikai jogoknak a természetét és érvényesülését az Egyesült Államokban.

Az oktatás célul tűzi ki továbbá a büntetőeljárás alkotmányos garanciarendszerének ismertetését. Kitér továbbá arra is, hogy az USA jogrendszere milyen hatást gyakorolt más államokra.

 

A KKK 7.1.1. pontjában foglalt követelmények szerint:

(A jogász)

(1) Ismeri és érti a jogász szakmához kötött, az államra és a jogrendszerre vonatkozó elméleti és gyakorlati ismereteket, a jogintézmények elvi hátterét és gyakorlati működési módjait.

(2) Ismeri a speciális jogterületek sajátosságait. Ismeri a hazai, az európai és nemzetközi jog legfontosabb tételes jogi szabályait, a meghatározó alkotmánybírósági, bírósági döntéseket.

(3) Ismeri a jogesetmegoldás módszereit, az eset feltárásának, az érvek rendezésének gyakorlatát.

(4) Érzékelni képes a társadalmi, etikai, jogász szakmai dilemmákat és képes azok elemzésére, szintetizálására.

(5) Képes a társadalmi problémák megértésére, új jelenségek feldolgozására, kritikus gondolkodásra.

(6) Képes jogi, társadalmi kérdésekben saját vélemény kifejtésére, mások véleményének elfogadására, képes az érvek logikus, világos kifejtésére, közvetítésére, a meggyőzési eszközök használatára.

(7) Hajlandó nem jogi szempontrendszerek bevonására, alkalmazására.

 

A KKK 8.1.1. pontja szerinti besorolás szerint: A tantárgy leginkább jogász szakterület-specifikus szakmai ismereteket ad át a hallgatóknak.

Tantárgy tartalma:

1. Bevezetés: történeti előzmények. A gyarmatosítás hatása Amerikára

2. Az Egyesült Államok létrejötte. A Függetlenségi Nyilatkozat alkotmányjogi és poli

tikai tartalma, megalkotásának körülményei és hatása

3. Az Egyesült Államok alkotmánya – jogi és politikai szemmel

4. Az első alkotmány-kiegészítés tartalma

5. Az első alkotmány-kiegészítés a bírói gyakorlatban

6. A politikai jogok érvényesülése az USA-ban

7. A büntetőeljárás rendje az USA-ban

8. A büntetőeljárás alkotmányos garanciái

9. A terheltet megillető jogok

10. Az USA alkotmányos berendezkedése a 21. században

11. Az USA hatása más országok alkotmányfejlődésére

Számonkérési és értékelési rendszere:

Írásbeli beszámoló a kurzus végén

Irodalom:

Criminal Procedure

 

Joshua Dressler, Understanding Criminal Procedure: Investigation

Herbert Packer, The Limits of the Criminal Sanction

Stephen Thaman, Comparative Criminal Procedure

William T. Pizzi, Trials Without Truth (NYU Press 1999) (with particular emphasis on chapter 5)

Jimeno-Bulnes, “American Criminal Procedure in a European Context,” Cardozo Journal of International and Comparative Law 21 (2013):412.

James Q. Whitman, "Presumption of Innocence or Presumption of Mercy? Weighing Two Western. Modes of Justice." 94 Texas Law Review 933 (2016).

 

First Amendment

 

Russell Weaver, Understanding First Amendment Law

Eric Barendt, “Freedom of Expression” in The Oxford Handbook of Comparative Constitutional Law. Edited by Michel Rosenfeld and András Sajó (1992)

Mar J. Matsuda, “Public Response to Racist Speech: Considering the Victim's Story,” 87 MICH. L. REv. 2320, 2341-48 (1989).

Friedrich Kubler, “How Much Freedom for Racist Speech?: Transnational Aspects of a Conflict of Human Rights,” 27 Hofstra L. Rev. 335 (1998)

James Q. Whitman, “The Two Western Cultures of Privacy: Dignity Versus Liberty,” 113 Yale L. J. 1151 (2004)

Ronald J. Krotoszynski, The First Amendment in Cross-Cultural Perspective: A Comparative Legal Analysis of the Freedom of Speech (2006)

Adrienne Stone, “The Com

parative Constitutional Law of Freedom of Expression” in Rosalind Dixon and Tom Ginsburg (eds), Research Handbook in Comparative Constitutional Law (2011).

Charles Fried, “The New First Amendment Jurisprudence: A Threat to Liberty” (1992) 59 University of Chicago Law Review 225.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

európai és nemzetközi igazgatás JMLJ-ENI mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév JÁK
igazságügyi igazgatási JANJ-II alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév JÁK
igazságügyi igazgatási JALJ-II alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév JÁK
jogász JOLJ-JOG osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév JÁK
jogász JONJ-JOG osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév JÁK
közszolgálati JALG-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév JÁK
nemzetközi igazgatási JALJ-NI alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév JÁK
nemzetközi program JNNX-XNP Nemzetközi program képzése Nappali angol 1 félév JÁK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe