Tantárgy adatlapja
A tárgy célja, hogy a neveléstudomány és pedagógia világának, történeti-kulturális folyamatainak, összefüggések megismerése nyomán a hallgatók képessé váljanak olyan önálló alkotói, elemzői munkára, amelynek során egyaránt figyelembe veszik az összegyűlt tapasztalatokat és a 21. század ismereteit.
A tárgy tematikája:
A neveléstudomány változásai, különböző területei, irányzatai
A pedagógia világának alapkérdési
Az oktatási rendszerek létrejötte, jellemzőik
A hazai oktatási rendszer jellemzői
Iskolarendszerek, az EU és OECD oktatási paradigmai
A nevelés kérdésköre, új tanulási módszerek, terek
A tartalmi szabályozás új kihívásai és formái
Ezredfordulós műveltség felfogása, a digitalizáció térhódítása
Az oktatáskutatás és innováció új trendjei
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
Fazekas – Ágnes: Halász Gábor: A tudás keletkezése (Pedagógiai kalandozás három kontinensen), 2020. „A második frontvonal” címmel. Budapest, Gondolat Kiadó, 2020. ISBN 9789635560493
halaszg.elte.hu/download/00 - A KÖNYV (190904)_Boroka (corrected).htm
Gordon Győri János: Az oktatás világa Kelet- és Délkelet-Ázsiában 2006 Budapest. Gondolat Kiadó, ISBN 9639610518
Fazekas Károly, Köllő János, Varga Júlia (szerk.). Zöld könyv A magyar közoktatás megújításáért 2008. Budapest, Miniszterelnöki Hivatal, 2008. http://mek.oszk.hu/08200/08222/08222.pdf
Halász Gábor, Az oktatási rendszer. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 2001. ISBN 9631627691
Kozma Tamás: Pedagógiából neveléstudomány. In: Neveléstudomány. 2013/1. ISSN 2063-9546
http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2013/nevelestudomany_2013_1_91-105.pdf
Kuminetz Géza: A tudományos élet és a személyiségfejlesztés sajátos fellegvára a katolikus egyetem. Budapest, Szent István Társulat, 2020. ISBN 978 963 277 856 3
Terhart, Ewald: Zukunftsthemen der Schulforschung DDS – Die Deutsche Schule Beiheft 18, S. 147–175 CC BY-NC-ND 4.0 Waxmann 2021. https://www.pedocs.de/volltexte/2022/23876/pdf/DDS_Beiheft_18_2021_Terhart_Zukunftsthemen_der_Schulforschung.pdf
Ajánlott irodalom:
Báthori Zoltán, Maratoni reform A magyar közoktatás reformjának története, 1972–2000. Budapest,
Ökonet, 2001. ISBN 9630066270
Sahlberg, Pasi, A finn példa. Mit tanulhat a világ a finnországi oktatási rendszer reformjából? Budapest,
Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, 2013. ISBN 9879631975222
Forgács András – Loboda Zoltán, Az Európai Unió és az oktatás. Budapest, PRESS PUBLICA Kiadó, 2003. ISBN 9639001827
Gloviczki Zoltán–Zsinka László: Nevelés és iskola az antik és középkori Európában. Budapest, Attraktor Könyvkiadó Kft., 2018. ISBN 978 963 454 250 6
https://mersz.hu/dokumentum/m354neiaaeke__1/
Halász Gábor, Oktatás az Európai Unióban- Tanulás és együttműködés. Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó Kft., 2012. 470-477 o. ISBN 9789632870533
McKinsey és mtsai (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében?
Torgyik Judit (szerk.), Oktatási rendszerek Európában. Budapest, Krónika Nova Kiadó, 2009.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A 21. századi nemzetközi és hazai és neveléstudomány valamint oktatáselmélet paradigmáinak ismerete.
A pedagógia fogalmának kialakulása, különböző értelmezései kereteinek és lehetőségeinek ismerete.
Az oktatásfejlesztés nemzetközi és hazai elméletei, stratégiáinak ismerete.
A hazai oktatási rendszert dokumentumok célrendszerének és jellemzőinek ismerete.
b képességei
Legyen képes a különböző neveléstudományi paradigmákat beazonosítani az európai és hazai gyakorlatban.
Legyen képes a tartalmi szabályozók értelmezésére.
Legyen képes a neveléstudomány fogalomrendszerének alkalmazására.