Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy bemutassa India alkotmányos rendszerét, a főbb hatalmi ágak működését, a legfontosabb törvényeket, a politikai életet, a legfontosabb társadalmi kérdéseket és problémákat. A kurzus elemzi az alkotmányt és módosításait, a jelenlegi politikai rendszert és annak gyökereit, továbbá a párt- és választási rendszert. Foglalkozik a hátrányos helyzetűek számára fenntartott kvótarendszerrel, a regionális különbségekkel, a társadalmi egyenlőtlenségekkel, az általános és helyi választásokkal, a haderővel, valamint a közigazgatás struktúrájával. Ismertetésre kerül a kasztrendszer, a család, a nők helyzete, az oktatási és szociális rendszer, a vallási közösségek jelentősége. A kurzust elvégzők képesek tájékozódni a jelenkori indiai eseményekben és folyamatokban, ismerik az ország intézményrendszerét, képesek az egyes események helyes értelmezésére, alkalmasak egyes jelenségek politikai és társadalmi kontextusba helyezésére. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: • Cohen, Stephen Philip: India. Emerging Power. Washington, Brookings Institution Press, 2002. ISBN 9780815715016 • Corbridge, Stuart – Harriss, John – Jeffrey, Craig: India Today: Economy, Politics, and Society. Cambridge, Polity Press, 2012. ISBN 9780745661117 • Gáthy Vera: India – A múltból a jövő felé. Budapest, Typotex Kiadó, 2018. ISBN 9789632799452 Ajánlott irodalom: • Balogh András: Társadalom és politika a gyarmati Indiában (1905–1947). Budapest, Kossuth, 1979. ISBN 9630913607 • Gáthy Vera: Államigazgatás a gyarmati és a független Indiában. Budapest, Akadémiai, 1985. ISBN 9630539071 • Gáthy Vera: Az Indiai Nemzeti Kongresszus. Budapest, Kossuth, 1989. ISBN 9630933276 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanegységet elvégző hallgató a) tudása: • Ismeri a kelet-ázsiai államok politikai, gazdasági rendszerét. • Ismeri a kelet-ázsiai államok külkapcsolati és biztonságpolitikai rendszerét. • Ismeri a kelet-ázsiai államok társadalmi problémáit. b) képességei: • Képes a Kelet-Ázsiára vonatkozó folyamatok megértésére, előrejelzésére és formálására. • Képes integrált ismeretek széles körű alkalmazására a társadalomtudományok és a külügyi elemzés területén. • Képes diplomataként, szakértőként, kutatóként, újságíróként, illetve az államigazgatás és a multinacionális vállalatok alkalmazottjaként különböző feladatok ellátására. c) attitűdje: • Nyitott a szakmai továbbképzés, önművelés iránt. • Kritikus a vizsgált jelenségek és a megismert elméleti paradigmák vonatkozásában. d) autonómiája és felelőssége: • Rendelkezik a problémamegfogalmazás és az önálló ítéletalkotás képességével. • Szűkebb és tágabb szakmája kérdéseihez kritikusan viszonyul. |