Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: India politikai és társadalmi rendszere
Tárgy kódja: BMNKT08200M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Zsinka László
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy bemutassa India alkotmányos rendszerét, a főbb hatalmi ágak működését, a legfontosabb törvényeket, a politikai életet, a legfontosabb társadalmi kérdéseket és problémákat. A kurzus elemzi az alkotmányt és módosításait, a jelenlegi politikai rendszert és annak gyökereit, továbbá a párt- és választási rendszert. Foglalkozik a hátrányos helyzetűek számára fenntartott kvótarendszerrel, a regionális különbségekkel, a társadalmi egyenlőtlenségekkel, az általános és helyi választásokkal, a haderővel, valamint a közigazgatás struktúrájával. Ismertetésre kerül a kasztrendszer, a család, a nők helyzete, az oktatási és szociális rendszer, a vallási közösségek jelentősége. A kurzust elvégzők képesek tájékozódni a jelenkori indiai eseményekben és folyamatokban, ismerik az ország intézményrendszerét, képesek az egyes események helyes értelmezésére, alkalmasak egyes jelenségek politikai és társadalmi kontextusba helyezésére.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

    Cohen, Stephen Philip: India. Emerging Power. Washington, Brookings Institution Press, 2002. ISBN 9780815715016

    Corbridge, Stuart – Harriss, John – Jeffrey, Craig: India Today: Economy, Politics, and Society. Cambridge, Polity Press, 2012. ISBN 9780745661117

    Gáthy Vera: India – A múltból a jövő felé. Budapest, Typotex Kiadó, 2018. ISBN 9789632799452

Ajánlott irodalom:

    Balogh András: Társadalom és politika a gyarmati Indiában (1905–1947). Budapest, Kossuth, 1979. ISBN 9630913607

    Gáthy Vera: Államigazgatás a gyarmati és a független Indiában. Budapest, Akadémiai, 1985. ISBN 9630539071

    Gáthy Vera: Az Indiai Nemzeti Kongresszus. Budapest, Kossuth, 1989. ISBN 9630933276

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

A tanegységet elvégző hallgató

a) tudása:

    Ismeri a kelet-ázsiai államok politikai, gazdasági rendszerét.

    Ismeri a kelet-ázsiai államok külkapcsolati és biztonságpolitikai rendszerét.

    Ismeri a kelet-ázsiai államok társadalmi problémáit.

b) képességei:

    Képes a Kelet-Ázsiára vonatkozó folyamatok megértésére, előrejelzésére és formálására.

    Képes integrált ismeretek széles körű alkalmazására a társadalomtudományok és a külügyi elemzés területén.

    Képes diplomataként, szakértőként, kutatóként, újságíróként, illetve az államigazgatás és a multinacionális vállalatok alkalmazottjaként különböző feladatok ellátására.

c) attitűdje:

    Nyitott a szakmai továbbképzés, önművelés iránt.

    Kritikus a vizsgált jelenségek és a megismert elméleti paradigmák vonatkozásában.

d) autonómiája és felelőssége:

    Rendelkezik a problémamegfogalmazás és az önálló ítéletalkotás képességével.

    Szűkebb és tágabb szakmája kérdéseihez kritikusan viszonyul.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Kelet-Ázsia tanulmányok BMNT-XKÁZS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe