Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kínai történelem
Tárgy kódja: BMNKT02600M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Salát Gergely
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a kínai történelem legfontosabb eseményeivel, folyamataival, fordulópontjaival, valamint a mai Kína történeti-kulturális gyökereivel. A kurzus során az alábbi témaköket tekintjük át:na földrajzi adottságai. A kínai történelem kezdetei. A klasszikus korszak, a Zhou-kor történeti-társadalmi jellegzetességei. Az egységes császárság megteremtése, az elsőnai birodalom (Qin- és Han-kor), a birodalomeszme megszületése. A széttagoltság korának fejleményei. Kína virágkora, a Tang-kor. A Song-kori mezőgazdasági és technikai forradalom. Kína és az idegen hók. A ké császárkor, a Ming- és a Qing-kor története. A külföldi behatolás és a császárság bukása. A köztársasági kor fejleményei. A Kínai Népköztársaság Mao alatt. A „reform és nyitás” korszaka. Kína Deng Xiaoping, Jiang Zemin, Hu Jintao és Xi Jinping alatt. A kurzust elvégzők képesekkozódni a kínai történelemben, ismerik a főbb korszakokat, személyeket, dinasztiákat és eseményeket, tisztában vannak azzal, hogy a mai Kína jellegzetességei történetileg miként alakultak ki, a mai jelenségek miként következnek a múltból, továbbápesek az ázsiai térség nemzetközi fejleményeit történeti kontextusban értelmezni.

A 2-5 legfontosabb telező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

n>

telező irodalom:

    Blunden, Caroline Elvin, Mark: A kínai világ atlasza. Budapest, Helikon, 1995. ISBN 9632083482

    Jordán Gyula: na története. Budapest, Aula, 1999. ISBN 963-9215-19-8

    Polonyi Péter: na története. Budapest, Maecenas, 1994. ISBN 963-846-933-1

    Salát Gergely: A régi Kína története. Budapest, ELTE Konfuciusz Intézet, 2010. ISBN 9789632841328

Ajánlott irodalom:

    Dawson, Raymond: A kínai civilizáció világa. Budapest, Osiris, 2002. ISBN 9633893224

    Gernet, Jacques: na hétköznapjai a mongol hós előestén 1250-1276. Budapest, Gondolat, 1980. ISBN 9632807308

    Gernet, Jacques: A kínai civilizációrténete. Budapest, Osiris, 2001. ISBN 9633891116

    Jordán Gyula las Barna: na a modernizáció útján a XIXXX. században. Budapest, Napvilág, 2005. ISBN 9639350508

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakíhoz a tantárgy jellemzően, érdemben hozzárul

A tanegységet elvégző hallgató

a) tudása:

    Ismeri a kelet-ázsiai államok rténetét.

    Ismeri a kelet-ázsiai államok szellemi és kulturális öksét.

b) képességei:

    pes a Kelet-Ázsiára vonatkozó folyamatok megértére, előrejelzére és formára.

   

style="font-family:'Times New Roman';font-size:12pt;">Képes szakmai-tudományos vitákban valószvételre.

c) attitűdje:

    Nyitott a szakmai továbbképzés, önművelés iránt.

    Kritikus a vizsgált jelenségek és a megismert elméleti paradigmák vonatkozában.

d) autonómiája és felelőssége:

    Reflektál saját történeti és kulturális beágyazottsára.

    Szűkebb és tágabb szakmája kérdéseihez kritikusan viszonyul.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Kelet-Ázsia tanulmányok BMNT-XKÁZS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe