Tantárgy adatlapja
Tárgy neve: Neveléselmélet
Tárgy kódja: BOLTP00200
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató:
Dr Torgyik Judit Emese
Tárgyleírás:
A modern neveléselmélet eredményeinek rendszeres bemutatása és tárgyalása, hogy a hallgatók korszerű elméleti ismeretekkel megerősítve képesek legyenek korunk nevelési feladatainak ellátására.A tárgy tematikája:
Neveléselmélet, neveléstan a neveléstudományban. A neveléselméleti kutatás metodológiai kérdései. A nevelés filozófiai problémái. A nevelés céljai. A nevelés folyamata. A nevelési folyamat szereplői. Pedagógiai hatásszervezés. Nevelési módszerek. A nevelési feladatok korszerű értelmezése (értelmi, testi, közösségi, erkölcsi, esztétikai, vallási nevelés). A nevelés színterei. A média nevelési lehetőségei. Speciális nevelési problémák az iskolában. Hátrányos helyzetű neveltek. A pedagógia etikai kérdései. A keresztény nevelés specifikumai.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom
BÁBOSIK István, Neveléselmélet. Budapest, Osiris, 2004. ISBN 963 389 655X
ZRINSZKY László, Neveléselmélet. Budapest, Műszaki könyvkiadó, 2002. ISBN 9631628116
Az Új pedagógiai Szemle, az Iskolakultúra stb. folyóiratok vonatkozó írásai
Csanád Béla, Neveléstan. Budapest, PPKE, 1995.
Kaposi József – Szőke-Milinte Enikő (szerk.), Kutatási módszerek pedagógusjelölteknek. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, 2022. ISBN 9789635750443
Kozma Gábor és Szőke-Milinte Enikő (szerk.), Energiatudatossági és környezeti nevelés -programok a magyar felsoktatásban. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, 2022. ISBN 9789633084557
https://ak.sze.hu/images/Hirek/MEKH/Energiatudatossagi%20es%20kornyezeti%20neveles%20vegleges.pdf
Ajánlott irodalom:
Dombi Alice-Oláh János-Varga István, A neveléselmélet alapkérdései. Gyula, APC-Stúdió 2004.
ISBN 9639135690
Gombocz János, Sport és nevelés. Keszthely, Balaton Akadémia Kiadó, 2010. ISBN 978-963-8365-79-8
Gombocz Orsolya, Árnyékban a közösség. In: Danubius Noster(10) 2022/4.
https://web.archive.org/web/20230223010301id_/https://ejf.hu/sites/default/files/DN/2022/04/02Gombocz_Orsolya-ARNYEKBAN_A_KOZOSSEG-TAPASZTALATOK_A_KOZOS.pdf
Gombocz Orsolya, A pedagógus, mint támogató, segítő. In: Pedagógiai változások-a változás pedagógiája III. Budapest, PPKE 2021. ISBN 9789635750405
Hardon, John S.J
., A katolikus család a mai világban. Passaic, Szent István Magyar Plébánia. 1999. ISBN 0-9651859-3-1. http://www.ppek.hu/k87.htm
Németh András-Boreczky Ágnes. Nevelés, gyermek, iskola. A gyermekkor változó színterei. Budapest, Eötvös József Kiadó, 1997. ISBN 9639024198
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
A tantárgy érdemben hozzájárul A tanári felkészítés követelményeiben megfogalmazott tanári tudás, készségek, képességek 1.1, 1.2,1.4,1.6,1.7,1.8 pontjaiban megfogalmazott elvárásoknak. Külön kiemelhető:
a) tudása
Ismeri a személyiség fejlesztésére vonatkozó korszerű nézeteket, a nevelés célját, módszereit, a nevelés folyamatát, a nevelési feladatokat.
Ismeretekkel rendelkezik a szocializációról és a perszonalizációról, az egyéni bánásmódról, a hátrányos helyzetű tanulókról, a személyiségfejlődés zavarairól, a magatartásproblémák okairól, a gyermeknevelés, a tehetséggondozás és a teljes körű egészségfejlesztés módszereiről.
Ismeri a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése, elemzése hatását a tanulók személyiségfejlődésére.
Ismeri az online környezet kockázatait különös tekintettel a mentális és fizikai egészséget, az adatbiztonságot és figyelemmel van az értékeket fenyegető veszélyekre, az online zaklatásra és más agresszióformákra, továbbá az internethasználatot kísérő függőségekre, viselkedésformák alakulására.
Átfogóan ismeri a neveléstudomány és a hozzá kapcsolódó társ- és határtudományok legfontosabb hazai és nemzetközi elméleteit, összefüggéseit és probléma megoldási módszereit.
Ismeri a nevelés-oktatás elméleti modelljeinek hátterét, a különböző elméleti paradigmák evolúcióját, rendszerbe tudja foglalni a multi- és interkulturális pedagógia nemzetközi megközelítéseit.
Tisztában van a neveléstudomány és határtudományai legújabb kutatási eredményeivel, a releváns pedagógiai innovációkkal, ezeket kritikusan elemzi, értelmezi.
Ismeri a neveléstudomány szaknyelvét.
b) képességei
Képes értelmezni a szaktudományos vitákat, össze tudja hasonlítani a különböző álláspontok argumentumait, képes azokat interpretálni.
Képes szakmáját meghatározó dokumentumokat véleményezni, értékelni, intézményi szintű dokumentumokat összeállítani.
Képes reális képet kialakítani a nevelés világáról.
Képes tapasztalt kollégák, mentorok segítségével a tanulók sajátosságait figyelembe véve olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek elősegítik a tanulók értelmi, érzelmi, társas-lelkületi és erkölcsi fejlődését, az egészséges életvitel kialakítását.
Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
A pedagógiai folyamatokat és a tanulók személyiségfejlődését folyamatosan értékeli, elemzi.
Képes saját, tudományosan megalapozott pedagógiai nézeteinek megfogalmazására.
c) attitűdje
Szakmai identitásában fontosnak tartja a társadalomtu
dományi nézőpontot, nyitott a neveléstudomány interdiszciplináris megközelítésére.
Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi.
Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét.
Szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett az érték- és tudásalapú szakmai elemzések iránt.
Pozitív érzelmei, elkötelezettsége alakul ki a nevelő tevékenység iránt.
Nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek elsajátítására és jövőbeni alkalmazására.
Felelősségteljesen viszonyul a tanulók személyiségfejlesztéséhez, képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
Érzékeny a tanulók egyéni problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlődés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal saját kommunikációjáért és annak folyamatos fejlesztéséért.
Önállóan képes szakmája, a szaktárgyainak tanításával-tanulásirányításával kapcsolatos átfogó, megalapozó szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására