Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók részletes és átfogó képet kapjanak a dél- és délkelet-ázsiai populáris kultúra – film, sorozatok, animációk, képregények, internetes tartalmak, könnyűzene, számítógépes játékok, divat, gasztronómia stb. –, illetve ezek mindennapi életben betöltött szerepének legfontosabb kulturális, társadalmi és gazdasági jellemzőiről és hatásairól, illetve politikai vonatkozásairól. Ezáltal nemcsak a hallgatók kulturális érzékenysége és kulturális ismeretei gyarapszanak, de jobban átlátják a szóban forgó országok és régiók soft power törekvéseit is. A tantárgy témakörei: A populáris kultúra vizsgálatának elméleti keretei. Hétköznapi élet Dél-Ázsiában. Az indiai szórakoztatóipar. Az indo-pakisztáni konfliktus a populáris kultúrában. Az ázsiai iszlám és a populáris kultúra. Hinduizmus a populáris kultúrában és a mindennapi életben. Populáris kultúra és társadalom Indonéziában. Populáris kultúra, mindennapi élet, nacionalizmus és identitás Délkelet-Ázsia egyéb országaiban. A kurzuson a másodlagos irodalom eredményeinek elsajátítása mellett eredeti alkotások elemzésével igyekszünk az egyes témákat feldolgozni. A kurzust elvégző hallgatók átfogó ismeretekkel rendelkeznek a dél- és délkelet-ázsiai populáris kultúra különböző aspektusairól és képesek azokat társadalmi, gazdasági, politikai jelentőségükkel együtt elemezni, a vonatkozó jelenségeket megfelelő kontextusban értelmezni. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
dth="605"> Kötelező irodalom: • Otmagzin, Nissim – Ben-Ari, Eyal (szerk.): Popular Culture and the State in East and Southeast Asia. London – New York, Routledge, 2012. ISBN 9780415679695 • Lee, Heijin S. – Mehta, Monika – Ku, Robert Ji-Song: Pop Empires: Transnational and Diasporic Flows of India and Korea. Manoa, University of Hawai’i Press, 2019. ISBN 9780824879921 Ajánlott irodalom: • Daniels, Timothy P. (szerk.): Performance, Popular Culture and Piety in Muslim Southeast Asia. New York, Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 9781349457595 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, k ompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanegységet elvégző hallgató a) tudása: • Ismeri a kelet-ázsiai államok társadalmi problémáit. • Ismeri a kelet-ázsiai államok szellemi és kulturális örökségét. b) képessé
le="font-family:'Times New Roman';font-size:12pt;font-weight:bold;">gei: • Képes integrált ismeretek széles körű alkalmazására a társadalomtudományok és a külügyi elemzés területén. • Képes diplomataként, szakértőként, kutatóként, újságíróként, illetve az államigazgatás és a multinacionális vállalatok alkalmazottjaként különböző feladatok ellátására. c) attitűdje: •
style="font-family: Arial"> • Toleráns magatartású, a sajátjától eltérő véleményeket tiszteletben tartja. d) autonómiája és felelőssége: • Reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. • Felelősen képviseli szakmai, szellemi identitását. • Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. |