Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a hallgatók részletes és átfogó képet kapjanak a kelet-ázsiai (japán, kínai, koreai) populáris kultúra – film, sorozatok, animációk, képregények, internetes tartalmak, könnyűzene, számítógépes játékok, divat, gasztronómia stb. –, illetve ezek mindennapi életben betöltött szerepének legfontosabb kulturális, társadalmi és gazdasági jellemzőiről és hatásairól, illetve politikai vonatkozásairól. A kurzus elvégzése által nemcsak a hallgatók kulturális érzékenysége és ismeretei gyarapodnak, de jobban átlátják a szóban forgó országok és régió soft power törekvéseit is. A tantárgy témakörei: Globalizáció és populáris kultúra. A koreai hullám főbb jellemzői és gazdasági szerepe. Koreai kultúra a világ körül. Japán populáris kultúra. Japán vizuális kultúrája. Anime és manga. Kínai populáris kultúra. Kína és a soft power. A kelet-ázsiai államok kultúrdiplomáciai és soft power intézményrendszere és erőfeszítései. A kurzust elvégző hallgatók átfogó ismeretekkel rendelkeznek a kelet-ázsiai populáris kultúra különböző aspektusairól és képesek azokat társadalmi, gazdasági, politikai jelentőségükkel együtt elemezni, a vonatkozó jelenségeket megfelelő kontextusban értelmezni. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: • Hong, Euny: The birth of Korean cool: how one nation is conquering the world through pop culture. New York, Picador, 2014. ISBN 9781250045119 • Latham, Kevin: Pop Culture China! Media, Arts, and Lifestyle. Santa Barbara, ABC-CLIO, 2007. ISBN 9781851095827 • Tsutsui, William M. Japanese Popular Culture and Globalization. Ann Arbor, Association for Asian Studies, 2010. ISBN 9780924304620 Ajánlott irodalom: • Kim, Youna. The Korean Wave: Korean Media Go Global. New York – London, Routledge, 2013. ISBN 9780415712798 • Morris, Andrew et al.: pan style="font-family:'Times New Roman';font-size:12pt;font-style:italic;">Popular China: Unofficial Culture in a Globalizing Society. Lanham, Rowman & Littlefield, 2001. ISBN 9780742510791 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tanegységet elvégző hallgató a) tudása: • Ismeri a kelet-ázsiai államok társadalmi problémáit. •
="font-family:'Times New Roman';font-size:12pt;">Ismeri a kelet-á b) képességei: • Képes integrált ismeretek széles körű alkalmazására a társadalomtudományok és a külügyi elemzés területén. • Képes diplomataként, szakértőként, kutatóként, újságíróként, illetve az államigazgatás és a multinacionális vállalatok alkalmazottjaké nt különböző feladatok ellátására. c) attitűdje: • Nyitott a szakmai továbbképzés, önművelés iránt. • Toleráns magatartású, a sajátjától eltérő véleményeket tiszteletben tartja. d) autonómiája és felelőssége: • Reflektál saját történeti és kulturá
="font-family:'Times New Roman';font-size:12pt;">lis beá • Felelősen képviseli szakmai, szellemi identitását. • Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. |