Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Populáris kultúra és mindennapi élet Kelet-Ázsiában
Tárgy kódja: BMNKT07700M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Gulyás Anett Gabriella
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy a hallgatók részletes és átfogó képet kapjanak a kelet-ázsiai (japán, kínai, koreai) populáris kultúra – film, sorozatok, animációk, képregények, internetes tartalmak, könnyűzene, számítógépes játékok, divat, gasztronómia stb. –, illetve ezek mindennapi életben betöltött szerepének legfontosabb kulturális, társadalmi és gazdasági jellemzőiről és hatásairól, illetve politikai vonatkozásairól. A kurzus elvégzése által nemcsak a hallgatók kulturális érzékenysége és ismeretei gyarapodnak, de jobban átlátják a szóban forgó országok és régió soft power törekvéseit is. A tantárgy témakörei: Globalizáció és populáris kultúra. A koreai hullám főbb jellemzői és gazdasági szerepe. Koreai kultúra a világ körül. Japán populáris kultúra. Japán vizuális kultúrája. Anime és manga. Kínai populáris kultúra. Kína és a soft power. A kelet-ázsiai államok kultúrdiplomáciai és soft power intézményrendszere és erőfeszítései. A kurzust elvégző hallgatók átfogó ismeretekkel rendelkeznek a kelet-ázsiai populáris kultúra különböző aspektusairól és képesek azokat társadalmi, gazdasági, politikai jelentőségükkel együtt elemezni, a vonatkozó jelenségeket megfelelő kontextusban értelmezni.

A 2-5 legfontosabb telező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

telező irodalom:

    Hong, Euny: The birth of Korean cool: how one nation is conquering the world through pop culture. New York, Picador, 2014. ISBN 9781250045119

    Latham, Kevin: Pop Culture China! Media, Arts, and Lifestyle. Santa Barbara, ABC-CLIO, 2007. ISBN 9781851095827

    Tsutsui, William M. Japanese Popular Culture and Globalization. Ann Arbor, Association for Asian Studies, 2010. ISBN 9780924304620

Ajánlott irodalom:

    Kim, Youna. The Korean Wave: Korean Media Go Global. New York London, Routledge, 2013. ISBN 9780415712798

    Morris, Andrew et al.:

pan style="font-family:'Times New Roman';font-size:12pt;font-style:italic;">Popular China: Unofficial Culture in a Globalizing Society. Lanham, Rowman & Littlefield, 2001. ISBN 9780742510791

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakíhoz a tantárgy jellemzően, érdemben hozzárul

A tanegységet elvégző hallgató

a) tudása:

    Ismeri a kelet-ázsiai államok társadalmi probléit.

   

="font-family:'Times New Roman';font-size:12pt;">Ismeri a kelet-ázsiai államok szellemi és kulturális öksét.

b) képességei:

    pes integrált ismeretek széles kö alkalmazára a társadalomtudományok és a kügyi elemzés területén.

    pes diplomataként, szakértőnt, kutatónt, újsánt, illetve az államigazgatás és a multinacionális vállalatok alkalmazottjaké

nt künbö feladatok ellára.

c) attitűdje:

    Nyitott a szakmai továbbképzés, önművelés iránt.

    Toleráns magatartá, a sajátjál eltéleményeket tiszteletben tartja.

d) autonómiája és felelőssége:

    Reflektál saját történeti és kulturá

="font-family:'Times New Roman';font-size:12pt;">lis beágyazottsára.

    Felelősen képviseli szakmai, szellemi identitát.

    Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiát, módszertani sajátosságait.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Kelet-Ázsia tanulmányok BMNT-XKÁZS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe