Tantárgy adatlapja
Tantárgy neve: Tanítsunk Magyarországért! Mentor-hallgató képzés |
Kreditértéke: 2 |
A
tantárgy besorolása: Szabadon választható |
|
A tantárgy elméleti vagy gyakorlati
jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 50% elmélet
– 50% gyakorlat |
|
A tanóra típusa span>: ea/szemin és óraszáma: 12X2 az adott félévben, Az
adott ismeret átadásában alkalmazandó további
(sajátos) módok, jellemzők:interjú egy mentorálandó intézmény
képviselőjével |
|
A
számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb):gyakorlati jegy Az
ismeretellenőrzésben alkalmazandó további
(sajátos) módok: portfólió |
|
A
tantárgy tantervi helye (hányadik
félév):
|
|
Előtanulmányi
feltételek nincsenek. - |
|
Tantárgyleírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása |
|
A kurzus célja: A kurzus célja az egyetemi hallgatók
mentorszerepre történő felkészítése, amelynek során kompetenssé válnak, az
elsősorban 6-7. osztályos tanulók mentorálására, a
továbbtanulás ösztönzésére, a munkaerőpiacon történő megjelenésük
elősegítésére. A kurzus témái: 1. Bevezetés, ismerkedés, a hallgatók
korábbi tapasztalatainak, motivációinak feltérképezése, felkészülés
kiselőadásra, foglalkozásra: témák kiosztása.A TMO projekt és a kurzus
programjának és elvárásainak ismertetése 2. A hátrányos helyzetű települések,
iskolák jellemzői. A hátrányos helyzet fogalma, szociológiai okai,
következményei. Hátrányos helyzetű gyerek a társadalomban, az iskolában 3. A cigányság helyzete, kultúrája,
részvételük az oktatásban. A szabadidő eltöltésének módjai, lehetőségek az adott
településeken 4. A serdülőkor jellemzői, problémái,
krízisei. Tanulási nehézségek típusai, jellemzői, felismerésük, segítségadás 5. A különleges bánásmódot igénylő tanulók
jellemzői, bánásmódok. 6. Kultúra, kommunikáció:
kulturális-társadalmi-szociális különbségek, érzékenyítő gyakorlatok. A
másság elfogadása, empátia, előítéletmentesség fejlesztése: interkulturális
kommunikációs gyakorlatok. Az asszertív kommunikáció jellemzői, saját
kommunikációs szokások feltérképezése: figyelem, odafordulás a másikhoz,
befogadás, empatikus hallgatás. Kommunikációs helyzetgyakorlatok 7. A tanulás tanítása, se gítő módszerek, jó
gyakorlatok, további források ajánlása. A digitális tanulás lehetőségei 8. Miért leszek mentor? A mentorálás
fogalma. A mentor szerepe, feladata. Az
elvárások, szerepek, félelmek, kérdések megfogalmazása 9. Mentorálási helyzetgyakorlatok, esetek
megoldásának bemutatása 10. Egy
mentorálandó iskolával történő online megbeszélésen való részvétel (mindenkinek
kötelező) 11. A mentori tevékenységlista összeállítása
és megbeszélése 12. Jövőképtervezés. Az elméleti kurzus
zárása, tapasztalatok összegzése Követelmények A foglalkozáson való aktív és rendszeres részvétel.
Maximum egy alaklomról való hiányzás úgy, hogy az ottani anyaghoz
kapcsolódóan külön feladatot kell a hiányzónak elvégeznie. an style="font-size:
12.0pt;color:black">Aktív részvétel az egyik téma feldolgozásában. A 2. alkalommal
kapott helyzetek lehetséges megoldásának bemutatása a 9. alkalommal pár- vagy
csoportmunkában. Párban egy, a
januári élménynaphoz kapcsolódó 60 perces foglalkozásterv kidolgozása A kurzus végén beadandó: a) A
kurzusvégi reflexiós kérdőív. Határidő: december 4. b) Az egyéni mentorálási terv. Határidő:
december 4. c) Párban kidolgozott 60 perces
foglalkozásterv. Határidő: december 4. |
|
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
|
Kötelező
irodalom: Andl Helga, Arató Ferenc, Orsós Anna, Trendl Fanni, Varga Aranka(2019)
Mentori kézikönyv. Pécsi Tudományegyetem Kotschy Beáta, Sallai Éva, Szőke-Milinte Enikő (2016) Mentorok
tevékenységének támogatása. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/mentori_segedlet.pdf |
|
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
|
Tudása: - A
hallgató ismeri a hátrányos helyzet és az ezzel kapcsolatos fejlődési,
nevelési problémák sajátosságait, az iskola
társadalmi mobilitásban és egyéni fejlődésben beöltött szerepét. Képességei:
- A
hallgató képes arra, hogy napi gyakorlatában felismerje a nevelési-oktatási problémák
összefüggését a gyermekek családi hátterének zavaraival. Képes a HH gyermekek
tanulási problémáinak megértésére és megoldásuk támogatására. Attitűdje:
-
A hallgató törekszik a HH gyermekek mentori támogatására, a rendszerszintű
gondolkodásra. Elkötelezett a diszfunkcionálisan működő családban élő
gyermekek védelme, támogatása iránt. Empátiás és elkötelezett a sajátos
nevelési igényű gyermekek és szüleik problémáinak megértése, és maximális
támogatásuk iránt. |
|
e="text-align:justify">Tantárgy felelőse (név, beosztás,
tud. fokozat): Karainé Dr. Gombocz
Orsolya |
|
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): Polákovics
Nándor, Mongyi Norbert, Szajli Claudia, Horváth Mariann, Szőke-Milinte Enikő,
Moldován Szilvia |