Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tanítsunk Magyarországért! mentorálást kísérő online szeminárium
Tárgy kódja: PPKETMM3
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

Tantárgy neve: TM2 – Tanítsunk Magyarországért! mentorálást kísérő online szeminárium 

Kreditértéke: 2

A tantárgy besorolása: Szabadon választható

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere: 100% gyakorlat

A tanóra típusa: ea/szemin és óraszáma: 12X2 az adott félévben,

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők: interjú egy mentorálandó intézmény képviselőjével

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb):gyakorlati jegy

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok: beszámoló

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév):

Előtanulmányi feltételek nincsenek. -

Tantárgyleírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

A kurzus helye: MS Teams

A kurzus célja a hallgatók támogatása a hátrányos helyzetű tanulók mentorálása során

Tematika:

·       a mentorálás folyamata, alapvető céljai és határai

·       a hátrányos helyzetű térségek jellemzői

·       a serdülőkorú tanulók és a különleges bánásmódot igénylő gyerekek sajátosságai

·       a hatékony kommunikáció ismérvei

·       kulturális ismeretek, interkulturális kommunikáció, kommunikációs kultúra

·       az online mentorálás kihívásai és lehetőségei

·       jó gyakorlatok megosztása és a kihívások megbeszélése.

 

Az online alkalmak felépítése: a hallgatók által hozott aktuális esetek (nehézségek, problémák és sikerek) megbeszélése, jó gyakorlatok megosztása, a tematika releváns részeinek mélyebb megismerése.

 

A teljesítés feltételei:

  • rendszeres és aktív részvétel a szemináriumokon (maximum négy hiányzás a félév során), időnként rövid feladat készítése egy-egy órára
  • félévente legalább két alkalommal részvétel az egyéni konzultációkon
  • egy hosszabb terjedelmű (2 A/4-es oldal, 12 betűméret, 1,5 sorköz) reflektív írásbeli beadandó a félév alatt elért mentorálási eredményekről
  • a mentorálás heti rendszerességű dokumentálása az elektronikus mentorálási naplóban.

 

Értékelés:

A gyakorlati jegy feltétele az előírt mentorálási óraszám teljesítése és a mentorálás rendszeres dokumentálása június végéig. Aki ezeket nem teljesíti, nem kaphat elégtelennél jobb gyakorlati jegyet. Aki félév közben elcsúszik többször az adminisztrációval, nem kaphat jelest.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Andl Helga, Arató Ferenc, Orsós Anna, Trendl Fanni, Varga Aranka(2019) Mentori kézikönyv. Pécsi Tudományegyetem

Kotschy Beáta, Sallai Éva, Szőke-Milinte Enikő (2016) Mentorok tevékenységének támogatása. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/mentori_segedlet.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása:

-       A hallgató ismeri a hátrányos helyzet és az ezzel kapcsolatos fejlődési, nevelési problémák sajátosságait, az iskola  társadalmi mobilitásban és egyéni fejlődésben beöltött szerepét. 

Képességei:

-      

pan>A hallgató képes arra, hogy napi gyakorlatában felismerje a nevelési-oktatási problémák összefüggését a gyermekek családi hátterének zavaraival. Képes a HH gyermekek tanulási problémáinak megértésére és megoldásuk támogatására.

Attitűdje:

-       A hallgató törekszik a HH gyermekek mentori támogatására, a rendszerszintű gondolkodásra. Elkötelezett a diszfunkcionálisan működő családban élő gyermekek védelme, támogatása iránt. Empátiás és elkötelezett a sajátos nevelési igényű gyermekek és szüleik problémáinak megértése, és maximális támogatásuk iránt.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): Karainé Dr. Gombocz Orsolya

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): Polákovics Nándor, Mongyi Norbert, Szajli Claudia, Horváth Mariann, Szőke-Milinte Enikő, Moldován Szilvia

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

nemzetközi tanulmányok BANT-XNT alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
ókori nyelvek és kultúrák [klasszika-filológia] BANB-XKF alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
politikatudományok BANT-XPT alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
pszichológia BANB-XPS alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
pszichológia BALB-XPS alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
régészet BANB-XRE alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe