Tantárgy adatlapja
Az
utóbbi időben, a fellendülőben lévő interdiszciplináris kutatásoknak
köszönhetően az eredetileg Richard Wagnerhez köthető fogalom, a Gesamtkunstwerk eszme- és
kultúrtörténete számtalan publikációban előtérbe került. A fogalom, mely
jelentésbővülésen ment át, manapság többet jelent, mint a társművészetek
szintézisének egy sajátos, 19. századi színpadi megnyilvánulását. A Gesamtkunstwerk kritikai feldolgozása,
továbbértelmezése, számtalan 19. század végi és 20. századi művészeti,
társadalmi jelenség megértésének kiindulópontját képezi; ilyen például a
bécsi szecesszió 1902-es kiállítása, a Bauhaus,
vagy a totalitárius rendszerek és a művészet viszonya. Az előadás ezeknek a
jelenségeknek az összefoglalására és problematizálására vállalkozik. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
David Roberts:
The Total Work of Art in European Modernism. Ithaca, New York: Cornell
University Press, 2011 The Aesthetics of the Total Artwork. On Borders and Fragments. Eds . Anke Finger and
Danielle Follett. Baltimore: The John Hopkins University Press, 2011 Juliet Koss:
Modernism after Wagner. Minneapolis, London: University of Minnesota Press,
2010 Matthew Wilson Smith: The Total Work of Art. From Bayreuth to
Cyberspace. New York: Routledge, 2007 Patrick Carnegy: Wagner and the Art of the Theatre. New Haven and London: Yale
University Press, 2006 Peter Vergo: The Music of Painting. Music, Modernism and the
Visual Arts from the Romanticism to John Cage. Phaidon, 2012 |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása Tájékozott a 19-20. századi művészetben a
társművészetek vonatkozásában. b)
képességei Képes
és nyitott egy számára ismeretlen probléma kritikai befogadásában. |