Tantárgy adatlapja
A
művészeti ágak összehasonlítása – a nagy múltra visszatekintő paragone – a romantika esztétikájának
jegyében éledt újjá: a zene lépett immár a költészet helyébe mint az összes
művészeti ág ideális modellje. A szeminárium ezt a jelenséget, a 19. századi
„zenei gondolkodás” különböző megnyilvánulásait vizsgálja, a 19-20. század
legnagyobb festőinek alkotásain keresztül. A társművészeti gondolkodás
középpontba állításával Delacroix, Whistler, Manet, Signac, Seurat, vagy
éppen Kandinszkij művei új megvilágításba kerülhetnek. A kurzus célja, hogy
ennek, az eddig figyelmen kívül hagyott szempontnak a bevonásával a hallgatók
eddig megszerzett ismereteit új irányba bővítse. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Peter Vergo:
The Music of Painting. Music, Modernism and the Visual Arts from the
Romanticism to John Cage. Phaidon, 2012 The Arts Entwined. Music and Painting in the
Nineteenth Century. Ed. by Marsha
L. Morton and Peter L. Schmunk. Garland Publishing, 2000 Rival Sisters. Art and Music at the Birth of
Modernism, 1815-1915. Ed. James H.
Rubin and Olivia Mattis. Ashgate, 2014 The Routledge Companion to Music and Visual Culture. Ed. Shephard,Tim and Leonard, Anne. New York,
London, 2014 Looking and Listening in Nineteenth-century France. Ed. Ward, Martha and Leonard, Anne. Chicago, Smart
Museum of Art, 2007 Dolan, Therese: Manet, Wagner and the Musical Culture of their Time. Ashgate, 2013 Dickermann, Leah: Inventing Abstraction 1910-1925. How a Radical Idea Changed Modern
Art. New York, The Museum of Modern Art, 2012 Roslak,
Robyn: Symphonic Seas, Oceans of Liberty: Paul Signac’s La Mer: Les Barques: (Concerneau) In: 19th Century Art Worldwide 2005 Vol. 4. Issue 1. |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.:
a) tudása Tájékozott a 1 9-20. századi művészetben a
társművészetek vonatkozásában. b)
képességei Képes
a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai
elsajátítás technikáinak alkalmazására. |