Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: Az előadás célja, hogy betekintést adjon a német irodalom-és kultúratudomány határszegmenseibe, kultúratudományos kirándulásokat tegyen a zene, a filozófia és a képzőművészet kiemelkedő alkotásaihoz. Kiindulva korunk kultúratudományos alapvetéseiből és élve az interdiszciplinaritás adta lehetőségekkel az előadás tudatosan nem tesz különbséget az ún. magas kultúra és szórakoztató műfajok, valamint a sport és a tárgyi világ képviselte műveltségterületek között, hanem törekszik ezek megismertetésére. Középpontban a 18-21. század német nyelvterülethez kapcsolódó alkotásai és kulturális öröksége állnak. Az előadás rövid, a 20. századot meghatározó filozófiai-esztétikai bevezetés után (Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche) megismerteti a hallgatókat a képzőművészet egyes kiemelkedő német ajkú alkotójával, mint pl. Caspar David Friedrichhel vagy a bécsi századforduló festészetével, (pl. Oskar Kokoschka, GustavKlimt, Egon Schiele), ízelítőt ad a német nyelvű, vagy Bécshez köthető zenés színház, az opera és operett világából (többek között Wolfgang Amadeus Mozart, Richard Wagner, Johann Strauss, Lehár Ferenc, Kálmán Imre), és felkelti az érdeklődést néhány híressé vagy klasszikussá vált német film iránt (pl. Der Himmel über Berlin, Goethe! Geliebte Schwestern), de nyitott a német sport kultúra- és közösségteremtő erejének bemutatására is (Futball és Forma 1). A tárgy a hagyományos előadásforma mellett interaktív órákat, színház, opera- vagy kiállításlátogatást is beiktat. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Dorn, Thea, Wagner, Richard, Die deutsche Seele. Mü
>nchen, Albrecht Knaus Vg. ,2011 Maurer, Michael, Kulturgeschichte. Eine Einführung, Köln, Weimar, Wien, Böhlau, UTB, 2008, ISBN 978-3-412-20087-9 Ajánlott irodalom: Csáky, Moritz: Ideologie der Operette und Wiener Moderne. Ein kulturhistorischer Essay zur österreichischen Identität, Wien, Köln, Weimar, 1996, ISBN: 978-3-205-98930-1. Bermbach, Udo, Wo Macht ganz auf Verbrechen ruht. Politikund Gesellschaft in der Oper, Hamburg, Europäische Verlagsanstalt, 1997, ISBN 3-434-50409-5 Boi, Kathryn: Die Formel 1 als mediatisiertes Sportereignis: Organisation, Präsentation und Rezeption Wiesbaden, Springer-Verlag, 2015. ISBN 978-3-658-09305-1 Sármány Ilona: Bécs festészete a századfordulón Budapest: Corvina 1991 ISBN: 9631328392 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudás Ismeri és rendszerezni tudja a német nyelvű országokhoz köthető kulturális örökséget, egyes szegmenseiben elmélyült és átfogó ismeretekkel bír, valamint átlátja ezek történeti összefüggéseit. Cél az interdiszciplináris, kultúratudományos központú látásmód, valamint az önálló művelődésigény fejlesztése. Ismeri a német nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket, elméleti megközelítéseket, ismereteket szerez a határtudományok német szakszókincséből. b) képességek Képes kulturális örökség vagy tartalom, valamint műalkotás befogadására és szuverén reflexiójára. Képes az irodalom-és kultúratudományban interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére, a kulturális kánon diakrónikus és kritikus szemléletére. Képes önállóan feldolgozni művelődéstörténeti aspektusokat és ennek fényében képes műalkotások vagy kulturális események értelmezésére. Alkalmas alapos értelmiségi tájékozottságot, nagyfokú kreativitást, valamint a német nyelvvel és kultúrával összefüggő elmélyült ismereteket igénylő munkakör ellátására. c) attitűdje Nagyfokú motivációval, elkötelezettséggel és minőségtudattal rendelkezik a német és európai kultúrát illetően. Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, nyelvi-kulturális és társadalmi meghatározottságát. Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát. Nyitott a tudományterület interdiszciplináris megközelítéseire. d) autonómiája és felelőssége Tudatosan reflektál saját magyar és európai történeti és kulturális beágyazottságára. Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását. Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani. Felelősen alkalmazza a szakterület választott módszereit és elfogadja más tudományágak autonómiáját, kutatási sajátosságait. |