Tantárgy adatlapja
A tantárgy ismerteti a kognitív és pszichés fejlődés legfontosabb állomásait, jellemzőit, sajátosságait az autizmus perspektívájából. Feldolgozza az öröklődés szerepét az autizmus kialakulásában, megvitatásra kerülnek a környezeti hatások, a szülő-gyermek kapcsolat fejlődésének sajátosságai autizmus esetén. A hallgatók megismerkednek a kötődéselmélettel, a kötődés alakulásának hatásaival a későbbi fejlődésre. Végig követik a szülői gyanútól a diagnosztikai folyamaton át a megállapított diagnózisig megtett szülői utat, ennek a folyamatnak a szülő-gyermek kapcsolatra gyakorolt hatását. A tárgy foglalkozik az életkori átmenetekkel és családi életciklusokkal, autista gyermeket nevelő családok életében megjelenő normatív és akcidentális krízisekkel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Bátki Anna, M. Ribiczey Nóra: Családhatározó, 12. fejezet Boros Boglárka: Amikor máshol landol a repülő…-Eltérő fejlődésű vagy krónikus beteg gyermek a családban, Budapest, Open, 2021., ISBN 9789635721672
Sue Fletcher-Watson és Francesca Happé: Autizmus – Új bevezetés a pszichológiai elméletekbe és vitákba, 1. fejezet: Mi az autizmus? Az értelmezés szintjei, Budapest, 2020., ISBN 9786158159777
Ajánlott irodalom:
Uta Frith: Autizmus. Rövid bevezetés, Budapest, FSZK, 2015. ISBN 9786155043987
Keresztesiné Szabó Anita, Rácz Zsuzsanna: Aki bújt, aki nem…- Útmutató autista gyermeket nevelő szülőknek a közös játék élményéhez. Budapest, FSZK, 2018. ISBN 9786155610035
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolá
;sa, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a kognitív és pszichés fejlődés állomásait. Érti az autista egyén helyzetét, hatását, szerepét a családban, az egyéni és családi kríziseket, a kötődés szerepét a fejlődésben, az öröklődés szerepét az autizmus kialakulásában, a diagnosztikus folyamat szerepét a szülő-gyermek kapcsolat alakulásában.
b) képesség
Képes empatikus viszonyulásra a családtagok irányában, az átlagos és attól eltérő pszichés fejlődés összehasonlítására, a különbségek és hasonlóságok felismerésére, az elméleti tudás gyakorlati adaptálására.
c) attitűd
Nyitott a rendszerszemléletű megközelítésre.
d) autonómia és felelősség
Általános tudását alkalmazza a konkrét problémák megoldására.