Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Autizmus a gyermekkortól
Tárgy kódja: BT-ASZT-0080
Óraszám: N: 0/0/0, L: 15/0/0
Kreditérték: 6
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Solt Anna
Tárgyleírás:

 

A tantárgy ismerteti a kognitív és pszichés fejlődés legfontosabb állomásait, jellemzőit, sajátosságait az autizmus perspektívájából. Feldolgozza az öröklődés szerepét az autizmus kialakulásában, megvitatásra kerülnek a környezeti hatások, a szülő-gyermek kapcsolat fejlődésének sajátosságai autizmus esetén. A hallgatók megismerkednek a kötődéselmélettel, a kötődés alakulásának hatásaival a későbbi fejlődésre. Végig követik a szülői gyanútól a diagnosztikai folyamaton át a megállapított diagnózisig megtett szülői utat, ennek a folyamatnak a szülő-gyermek kapcsolatra gyakorolt hatását. A tárgy foglalkozik az életkori átmenetekkel és családi életciklusokkal, autista gyermeket nevelő családok életében megjelenő normatív és akcidentális krízisekkel.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Bátki Anna, M. Ribiczey Nóra: Családhatározó, 12. fejezet Boros Boglárka: Amikor máshol landol a repülő…-Eltérő fejlődésű vagy krónikus beteg gyermek a családban, Budapest, Open, 2021., ISBN 9789635721672

Sue Fletcher-Watson és Francesca Happé: Autizmus – Új bevezetés a pszichológiai elméletekbe és vitákba, 1. fejezet: Mi az autizmus? Az értelmezés szintjei, Budapest, 2020., ISBN 9786158159777

Ajánlott irodalom:

Uta Frith: Autizmus. Rövid bevezetés, Budapest, FSZK, 2015. ISBN 9786155043987

Keresztesiné Szabó Anita, Rácz Zsuzsanna: Aki bújt, aki nem…- Útmutató autista gyermeket nevelő szülőknek a közös játék élményéhez. Budapest, FSZK, 2018. ISBN 9786155610035

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolá

;sa, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudás

Ismeri a kognitív és pszichés fejlődés állomásait. Érti az autista egyén helyzetét, hatását, szerepét a családban, az egyéni és családi kríziseket, a kötődés szerepét a fejlődésben, az öröklődés szerepét az autizmus kialakulásában, a diagnosztikus folyamat szerepét a szülő-gyermek kapcsolat alakulásában.

b) képesség

Képes empatikus viszonyulásra a családtagok irányában, az átlagos és attól eltérő pszichés fejlődés összehasonlítására, a különbségek és hasonlóságok felismerésére, az elméleti tudás gyakorlati adaptálására.

c) attitűd

Nyitott a rendszerszemléletű megközelítésre.

d) autonómia és felelősség

Általános tudását alkalmazza a konkrét problémák megoldására.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

autizmus szaktanácsadó BSLT-XASZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe